Creative methods in teaching art:nuances between the utopian and the vital

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671022024021

Keywords:

creative learning, creative process, creative activators, utopian projects, art education

Abstract

This article discusses creative learning practices, observed in the Teaching Internship discipline, in the master’s course of the Postgraduate Program in Art - PPGA UFES. The research described in this text presentes teaching methods based on creativity and art creation processes. Inspired by the utopian projects of artists Ilya and Emilia Kabakov (1998-2018), the methodological paths are developed in dialogue with the creative activators of the author David de Prado Díez (1987). In this sense, paths are traced through the Creative Problem Solving method towards a vital pedagogical approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sarah Rodrigues Damiani, Federal University of Espírito Santo

Mestranda em artes no programa associado de Pós-graduação em Artes da Universidade Federal do Espírito Santo

Stela Maris Sanmartin, Federal University of Espírito Santo

Doutora em Educação pela USP (2013). Docente no programa PPGA/UFES.

References

ALENCAR, E. M. L. S. de; FLEITH, D. de S. Contribuições teóricas recentes ao estudo da criatividade. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 19, n. 1, p. 1-8, abr., 2003.

AMABILE, T. M.; PILLEMER, J. Perspectives on the Social Psychology of Creativity. Journal of Creative Behavior, Cambridge, v. 46, n. 1, p. 3-15, 2012.

BARBOSA, A. M. Criatividade coletiva: arte e educação no século XXI. São Paulo: Editora Blucher, 2023.

BASCHIROTTO, V. Ilya e Emilia Kabakov na exposição Not everyone will be taken into the future. Revista Digital do LAV, Santa Maria, v. 11, n. 1, p. 192-210, jan./abr., 2018.

BURRUS, J. Book Reviews: CSIKSZENTMIHALYI, MIHALY (1996). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention. New York: Harper Collins. Gifted Child Quarterly, Thousand Oaks, v. 41, n. 3, p. 114-116, Jul., 1997.

CARIAS, I. A.; GONDIM, S. M. G.; ANDRADE, J. M. DE. Competências socioemocionais e desempenho contextual de docentes do ensino fundamental. Psico, Porto Alegre, p. e42143–e42143, 22 dez. 2023.

CSIKSZENTMIHALY, M. Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention. Nova Iorque: HarperCollins, 1996.

CSIKSZENTMIHALY, M. Implications of a systems perspective for the study of creativity. In: STENBERG, R. J. (Ed.), Handbook of creativity. New York: Cambridge University Press, 1999, p. 313-335.

CSIKSZENTMIHALY, M. Fluir (flow): una psicología de la felicidad. Barcelona: Editorial Kairós, 2010.

EISNER, E. E. O que pode a educação aprender das artes sobre a prática da educação? Currículo sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v. 8, n.2, p. 5-17, Jul/Dez 2008.

DÍEZ, D. de P. Manual de activación creativa: para una programación alternativa y motivadora. Santiago de Compostela: Centro de Estudios Creativos LUBRICAN, 1987.

FLEITH, D. de S.; NEVES-PEREIRA, M. S. O modelo Sistêmico da Criatividade de Mihaly. In: FLEITH, D. de S.; NEVES-PEREIRA, M. S. Teorias da criatividade. Porto Alegre: Artmed, 2020.

FORMIGA SOBRINHO, A. B.; SANMARTIN, S. M. A criatividade no ensino superior: uma abordagem possível. In: VERSUTI, A. C.; BERALDO, R.; GOSCIOLA, V. Formação de professores: Transmídia, Conhecimento e Criatividade. Novas linguagens, teorias e práticas para o professor contemporâneo. Recife: Editora UFPE, 2014.

GUILFORD, J. P. Creative abilities in the arts. Psychological Review, Washington, v. 64, n. 2, p. 110-118, 1957.

OSTROWER, F. Criatividade e processo de criação. São Paulo: Vozes, 2014.

PAREYSON, L. Os problemas da estética. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

STERNBERG, R. J.; LUBART, T. I. An Investment Theory of Creativity and Its Development. Human Development, Basel, v. 34, n. 1, p. 1-31, 1991.

RHODES, M. An analysis of creativity. The Phi Delta Kappan, Bloomington, v. 42, n. 7, p. 305-310, abr. 1961.

ROBINSON, K. Out of our minds: Learning to be creative. Chichester: Capstone Publishing Ltd., 2001.

ROBINSON, K.; ARONICA, L. Escolas Criativas: a revolução que está transformando a educação. Porto Alegre: Penso, 2018.

SANMARTIN, S. M. Práxis criadora: arte no espaço educativo. Vitória: EDUFES, 2021.

SIQUEIRA, J. Desperte e explore sua criatividade: Seu futuro depende menos do que você conhece e mais de como você pensa. Rio de Janeiro: Publicação independente, 2015.

TORRE, S. de L. Dialogando com a Criatividade: Da Identificação à Criatividade Paradoxal. São Paulo: Madras, 2005.

ZAMANA, F. Criatividade a sério: [livro eletrônico]. Por que suas ideias são mais sobre nós do que sobre você. São Paulo: Ed. do Autor, 2022.

ZIMMERMAN, E. Reconceptualizing the role of creativity in art education theory and practice. Studies in Art Education, Abingdon, v. 50, n. 4, p. 382-399, 2009.

ZIMMERMAN, E. Criatividade e Arte-Educação: uma jornada pessoal em quatro atos. In: BARBOSA, A. M.; FONSECA, A. N. (org.). Criatividade Coletiva: arte e educação no século XXI, São Paulo: Perspectiva, 2023.

Published

2024-10-02

How to Cite

DAMIANI, Sarah Rodrigues; SANMARTIN, Stela Maris. Creative methods in teaching art:nuances between the utopian and the vital. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 021–038, 2024. DOI: 10.5965/244712671022024021. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/23943. Acesso em: 20 oct. 2024.