The autobiographic narrative as a ritual in teaching training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267832022011

Keywords:

Teacher Training, Sensitive Knowledge, A/r/tography, Textile Art, Body and Memory

Abstract

Liame is a collective textile installation, developed in 2022, with the aim of experiencing autobiographical narratives and reflecting on memories and teaching through sensitive knowledge and textile making. His relational work reverberated some questions: how can the narrative of our memories potentiate practical-reflective actions through textile making? What memories do we carry in our bodies and how can they be re-signified? How does making textiles - handmade - enhance the sharing of memories about teaching? Liame is the result of a Scientific Initiation project (PIBIC/UFPE), developed at the Department of Arts, Federal University of Pernambuco. It permeates the fields of Visual Culture Education, A/r/tography, Textile Art and Memory Studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Graciela Renato Ferreira, Federal University of Pernambuco

Graciela Renato Ferreira é estudante do curso de Graduação em Artes Visuais/UFPE, bolsista pelo Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC/UFPE/CNPq) e integrante do Grupo de Pesquisa em Ensino das Artes Visuais (PPGAV/UFPE/UFPB).

Luciana Borre, Federal University of Pernambuco

Professora e coordenadora dos Cursos de Licenciatura e Bacharelado em Artes Visuais da Universidade Federal de Pernambuco. Professora e vice-coordenadora no Programa Associado de Pós-Graduação em Artes Visuais UFPE/UFPB. É doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual da Faculdade de Artes Visuais da Universidade Federal de Goiás (FAV/UFG). Mestre em Educação pela PUCRS (2008); especialista em Gestão e Planejamento Escolar pela PUCRS (2006) e graduada em Pedagogia pela UFRGS (2004).

References

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, abr. 2002. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782002000100003&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 10 maio 2022.

BORRE, Luciana. Bordando afetos na formação docente. Conceição da Feira: Andarilha, 2020.

DUARTE , J. J. F. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. Tese (Doutorado) Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, 2000.

HAN, Byung-Chul. O desaparecimento dos rituais: uma topologia do presente. Tradução Gabriel Salvi Philipson. Petrópolis, RJ: Vozes, 2021.

IRWIN, Rita. A/r/tografia. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita (Orgs.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2013.

Published

2022-12-31

How to Cite

FERREIRA, Graciela Renato; BORRE, Luciana. The autobiographic narrative as a ritual in teaching training. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 3, p. 011–023, 2022. DOI: 10.5965/24471267832022011. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/22842. Acesso em: 17 jul. 2024.