Simulation of narrative trajectory between cities and other notes in transit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267822022231

Keywords:

displacement, narrative, personal archive, rearrangement, route

Abstract

For the master’s research at PPGARTES-UFC, I used the time frame from 2018 to 2020 to delimit my collection of archived documents to be reviewed and post-produced for artistic creation. I justify the choice of clipping and describe situations, self-analysis and memories of that specific period. Using techniques such as pattern identification, filtering and grouping to rearrange data from my daily life, I propose the autofictional persona Amari, for which, in this text, I present the narrative trajectory: a journey between cities and modes of transport. To deal with the encounter and the relationships between elements (tangible and intangible), I use the network image (in different technological approaches) and adopt the thoughts of Ingold (2015) on pilgrimage and ways of knowing. Through five reports of personal experiences, I simulate crisis scenarios, expose the process and seek to communicate the context (the vision) in which this research arises and develops. Finally, this article reflects on nomadism in territories, in fields of knowledge and in human interaction with the digital.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ariane de Almeida Mendes, Universidade Federal do Ceará

Mestranda em Artes e graduada em Engenharia de Produção Mecânica (2018), ambos pela Universidade Federal do Ceará. Pesquisa interações entre arte e tecnologia. Gerente de projetos e designer de processos, possui interesse na cidade, na produção sustentável e na inovação colaborativa.

João Vilnei Oliveira Filho, Universidade Federal do Ceará

Doutor em Arte e Design pela Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto (2017), com apoio por financiamento da Fundação para a Ciência e a Tecnologia FCT / POPH / FSE e mestre em Criação Artística Contemporânea pela Universidade de Aveiro (2010). Professor adjunto do curso de Design Digital (2015) e permanente do Programa de Pós-Graduação em Artes (2017), ambos da Universidade Federal do Ceará.

References

BEIGUELMAN, Giselle. Políticas da imagem: vigilância e resistências na dadosfera. - São Paulo: Ubu Editora, 2021.

BENSUSAN, Nurit. Do que é feito o encontro. Ilustrações de Ana Cartaxo. — Brasília, DF : IEB Mil Folhas, 2019.

CARERI, Francesco. Walkscapes: o caminhar como prática estética; prefácio de Paola Berenstein Jacques; tradução Frederico Bonaldo. — I. ed. — São Paulo : Editora G. Gili, 2013.

CONSIGLIO, Sonia. Por que assistentes virtuais são mulheres?. VALOR INVESTE, 4 de maio de 2021. Disponível em: https://valorinveste.globo.com/blogs/sonia-favaretto/post/2021/05/por- que-assistentes-virtuais-sao-mulheres.ghtml. Acesso em: 01, jun. 2022.

DIAMOND, Sara. Visualização de dados: materialidade e mediação [2011]. In: KOSMINSKY, Doris; CASTRO, Barbara; LUDWIG, Luiz. Existência Numérica - 1a ed. - Rio de Janeiro : Rio Book’s, 2018. p. 57 - 63.

FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas: Elogio da superficialidade. - São Paulo : Annablume, 2008.

FROEN, Jonathan Safran. Aqui estou. — Editora Rocco, 2017.

HAN, Byung-Chul. Sociedade da transparência ; tradução de Enio Paulo Giachini. - Petrópolis, RJ : Vozes, 2017.

INGOLD, Tim. Estar vivo: ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição. Tradução de Fábio Credes. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

MACHADO, Arlindo. Máquina e imaginário: o desafio das poéticas tecnológicas. São Paulo: EdUSP, 1993.

MANOVICH, Lev. Introduction to Info-Aesthetics (2008). Disponível em: http://manovich.net/content/04-projects/060-introduction-to-info-aesthetics/57-article-2008.pdf. Acesso em: 19, jul. 2022.

MANOVICH, Lev. Database as a symbolic form (1998). Disponível em: http://manovich.net/content/04-projects/022-database-as-a-symbolic-form/19_article_1998.pdf. Acesso em: 10, maio de 2021.

ROMAGNOLI, Gabriele. Solo bagaglio a mano. — Feltrinelli, 2015.

SALLES, Cecília Almeida. Redes da Criação: Construção da Obra de Arte. São Paulo: Editora Horizonte, 2006.

VENTURELLI Suzete., & Melo, M. A. de. (2019). O visível do invisível: data art e visualização de dados. ARS (São Paulo), 17(35), 203 - 214. https://doi.org/10.11606/

VENTURELLI, Suzete. Arte: espaço_tempo_imagem. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011.

VIANNA, Fernando Ressetti Pinheiro Marques. Se os dados são o novo petróleo, onde estão os royalties? O neoliberalismo na era dos dados. Revista Gestão & Conexões. Vitória (ES), v. 10, n. 3, set/dez 2021.

WASSERMAN, Stanley; FAUST, Katherine. Social Network Analysis: Methods and Applications. Cambridge University Press, 2004.

WURMAN, Richard Saul. Ansiedade da informação: como transformar informação em compreensão. São Paulo: Cultura Editores Associados, 1991.

Published

2022-10-06

How to Cite

MENDES, Ariane de Almeida; OLIVEIRA FILHO, João Vilnei. Simulation of narrative trajectory between cities and other notes in transit. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 231–247, 2022. DOI: 10.5965/24471267822022231. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/22373. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática