The Internship classes on Visual Arts teaching education: Impacts, Covid-19 pandemic, and other propositions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267812022011

Keywords:

Graduation, Teaching practices, Visual Arts, Shared teaching, Art Education

Abstract

This article shows reflexive processes developed in classes of teaching practices on Visual Arts education program during the COVID-19 pandemic. The construction of the teaching identity is linked to the singularities generated between the students' relationships with the teaching practices in Visual Arts, in addition to the learning carried out in the teaching learning classes. We articulate these questions with reflections about cultural aspects that involve teaching and an idea of Shared Teaching. We propose to show issues that go beyond the impositions made on the COVID-19 pandemic, like choices, conflicts and movements that are made during teaching practices on the Art Visual education program. The listening and sharing exercises, with some changes in the itinerary, were carried out in educational and internship contexts, as exercises that involve welcoming and building of strategies for the professional education training at the university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sônia Tramujas Vasconcellos, Universidade Estadual do Paraná, campus FAP

Licenciada em Educação Artística, bacharel em pintura, mestre e doutora em educação na linha Cultura, Escola e Ensino. Professora adjunta do colegiado de Artes Visuais, na área de pesquisa, formação de professor e ensino de artes visuais.

References

CALDERANO, Maria A.; PIRES, Bárbara; PRETTI, Fabíola C. Docência compartilhada: relato de algumas experiências. In: EDUCERE/CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 13, 2017, Curitiba. Formação de professores: contextos, sentidos e práticas. Anais… Curitiba: Universidade Católica do Paraná, 2017, p. 20627-20637.

DUSSEL, Inés. Sobre a precariedade da escola. In: LARROSA, Jorge (Org.). Elogio da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. p.87-112.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

HERNÁNDEZ, Fernando. A construção da subjetividade docente como base para uma proposta de formação inicial de professores de Artes Visuais. In: OLIVEIRA, Marilda O. de; HERNÁNDEZ, Fernando (Orgs.). A formação do professor e o ensino das artes visuais. 2 ed. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2015, p. 15-36.

HOCHNADEL, Simone B.; CONTE, Elaine. Docência compartilhada: possibilidade de inovação e ressignificação da atuação profissional? 2019. Disponível em: https://repositorio.unilasalle.edu.br/handle/11690/1220. Acesso em: 08/02/2022.

OLIVEIRA, Marilda; LAMPERT, Jociele. O estágio curricular como campo de conhecimento e suas especificidades no ensino das Artes Visuais. In: FREITAS, Deisi S.; GIORDANI, Estela M.; CORRÊA, Guilherme C. (Orgs.). Ações educativas e estágios curriculares supervisionados. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2007, p. 13-32.

PEREIRA, Marcos Villela. Estética da professoralidade: um estudo crítico sobre a formação do professor. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2016.

RIBETTO Anelice et al. Apresentação. In: RIBETTO, Anelice (Org.) políticas, poéticas e práticas pedagógicas (com minúsculas). Rio de Janeiro: Lamparina; FAPERJ, 2014, p. 11-18.

SACRISTÁN, Gimeno. Consciência e acção sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, António (Org.). Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1995, p. 63-92.

SKLIAR, Carlos. Desobedecer a linguagem: educar. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

SOUZA, Edson Luiz André. Ler as cinzas - trauma, memória e esperança. In: SLAVUTZKI, Abrão; SOUZA, Edson L. A. Imaginar o amanhã: ensaios e crônicas. Porto Alegre: Diadorim, 2021. p.32-43.

TRAVERSINI, Clarice Salete. Inclusão e docência compartilhada: inventando modos de ser professor. In: BAPTISTA, Cláudio R. (Org.). Escolarização e deficiência: configurações nas políticas de inclusão escolar. São Carlos: Marquezine e Manzini: ABPEE, 2015. p. 147-164. Disponível em: <https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/116614/000967538.pdf?

sequence=1> Acesso em: 02/03/2022.

TRAVERSINI, Clarice Salete et al. Processos de inclusão e docência compartilhada no III ciclo. Educação em Revista (UFMG. Impresso), v. 28, p. 285-308, 2012.Disponível em: <https://www.scielo.br/j/edur/a/zxNNVPqxKxc6jcLsp4YVV4b/?lang=pt > Acesso em: 06/03/2022.

VASCONCELLOS, Sonia T. O estágio na formação do professor de artes visuais: as “amarras das coisas”. Painel de práticas de formação docente em artes visuais: estágios, PIBID, escolas e arte. In: ENDIPE/ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 17, 2014, Fortaleza. A didática e a prática de ensino nas relações entre a escola, a formação de professores e a sociedade. Anais…Fortaleza: EdUECE, 2014. p. 3116-3127.

VEIGA-NETO, Alfredo. Prefácio. In: RIBETTO, Anelice (Org.) políticas, poéticas e práticas pedagógicas (com minúsculas). Rio de Janeiro: Lamparina; FAPERJ, 2014, p. 7-10.

Published

2022-04-30

How to Cite

VASCONCELLOS, Sônia Tramujas; MOMOLI, Daniel Bruno. The Internship classes on Visual Arts teaching education: Impacts, Covid-19 pandemic, and other propositions. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 011–027, 2022. DOI: 10.5965/24471267812022011. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/21807. Acesso em: 20 dec. 2024.