Experiences in art/education in urban space:Between Divisor and Domingos da Criação (1971)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267722021240

Keywords:

arte, educação, sensível, experiência, cidade

Abstract

In this work, experimentation in art/education is discussed as a possibility of formative experiences in the construction of a sensitive daily life. In contemporary times, permeated by an exorbitant number of anesthetic relationships and a crisis of the senses (DUARTE JÚNIOR, 2000), contact with the other becomes increasingly distant. Art emerges as a possibility of experiences without a delimited beginning and end, through experimental practice (DEWEY, 2010). Considering art as a mean of integrating the subject into the city's space, we retake the memory of the collective proposition 'Divisor' (1968), by the Brazilian artist Lygia Pape, and the poetic/educational experiences proposed by 'Domingos da Criação', organized and developed by Frederico de Moraes in the gardens of MAM Rio in 1971. Such productions are marked by the construction of new relationships capable of enhancing the experience in the city through artistic creation, since art is not detached from life, but part and it acts directly on it, in the deweynean molds. The propositions, developed in the Brazilian countercultural period, meet the constant need for a conscious experience of the way we inhabit the city space, modifying the relationships with the urban space, since art and life are not separated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guilherme Susin Sirtoli, Universidade Federal de Pelotas

Mestrando em Artes Visuais na linha de pesquisa Educação em Artes e Processos de Formação Estética (PPGAVI/UFPel). Especialista em Artes (CA/UFPel). Licenciado em Artes Visuais pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel, 2020). Professor do Magistério Público Estadual do Governo do Estado do Rio Grande do Sul (SEDUC/RS).

Giulianna Picolo Bertinetti , Universidade Federal de Pelotas

Arquiteta e Urbanista pela Universidade Federal de Pelotas (2019) e mestranda em Artes Visuais pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais (PPGAVI/UFPel) pela mesma universidade, na linha de pesquisa Educação em Artes e Processos de Formação Estética.

References

AUGÉ, Marc. Não lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Papirus Editora, 2012.

BARBOSA, Ana Mae. A Imagem no Ensino da Arte: Anos 1980 e novos tempos. São Paulo: Perspectiva. 2014.

CARERI, Francesco. Walkscapes: O caminhar como prática estética. São Paulo: Editora Gustavo Gili. 2013.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes. 2010.

DUARTE JUNIOR, João Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 2000. 233 p. Tferrese (Doutorado em Filosofia da Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. 2000.

FAVARETTO, Celso. A contracultura, entre a curtição e o experimental. São Paulo: n-1 Edições, 2019.

FERRARA, Lucrécia D.'Aléssio. Leitura sem palavras. São Paulo: Editora Ática, 1993.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento das prisões. Petrópolis: Editora Vozes, 2005.

MORAIS, Frederico. Cronocolagem: Os Domingos de Criação. in: GOGAN, Jéssica; MORAIS, Frederico (orgs.). Domingos da Criação: uma coleção poética do experimental em arte e educação. Rio de Janeiro: Instituto MESA. 2017.

MORAIS, Frederico. No fazer criador todos se confundem in: GOGAN, Jéssica; MORAIS, Frederico (orgs.). Domingos da Criação: uma coleção poética do experimental em arte e educação. Rio de Janeiro: Instituto MESA. 2017.

PALLASMAA, Juhani. Habitar. São Paulo: Editora Gustavo Gili. 2017.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes. 2017.

SOUZA, Caroline Soares de. A pele de todos: o divisor como síntese do percurso de Lygia Pape. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea. Universidade Federal do Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2013.

Published

2021-10-31

How to Cite

SIRTOLI, Guilherme Susin; BERTINETTI , Giulianna Picolo. Experiences in art/education in urban space:Between Divisor and Domingos da Criação (1971). Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 2, 2021. DOI: 10.5965/24471267722021240. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/20616. Acesso em: 30 jun. 2024.