“Neither honey nor gourd”: The color fortunes of a brown visual arts teacher

Authors

  • Flávia Pedrosa Vasconcelos Grupo de Pesquisa em Artes Visuais e Criatividade - GPAVC/CNPQLaboratório de Criatividade e Inovação em Artes Visuais - LACRIA. Departamento de Artes Visuais Centro de Artes e Letras - CALUniversidade Federal de Santa Maria - UFSM http://orcid.org/0000-0001-9853-5588

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267712021281

Keywords:

identity , visual arts teachers education , visual arts

Abstract

This text is configured as a narrative look at the construction of professional identity from a middle-brown Visual Arts teacher. Emphasizes interpretations of the term “color fortune”, using inflection points of memory, seeking to provide, through autobiographical reflections, understandings about how formation and praxis in the classroom connect concepts and practices in the experience of being/become a teacher. Thus, in a cartographic perspective, each point translates a passage that combines geographical and cultural territories with the production of belonging, reviewing the ways of seeing, from the voice to the body felt in analysis about the current moment of the pandemic of covid19. For these reasons, the paths taken attempt to dialogue with others in a painting that portrays the present and open more broader and contextualizing spaces, in which skin tones are a point of sharing and not of invisibilities in and for the formation in Visual Arts Teachers Education.

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Author Biography

Flávia Pedrosa Vasconcelos, Grupo de Pesquisa em Artes Visuais e Criatividade - GPAVC/CNPQLaboratório de Criatividade e Inovação em Artes Visuais - LACRIA. Departamento de Artes Visuais Centro de Artes e Letras - CALUniversidade Federal de Santa Maria - UFSM

Docente do Departamento de Artes Visuais, Centro de Artes e Letras - CAL da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Líder do Grupo de Pesquisa Artes Visuais e Criatividade - CNPQ/UFSM. Doutora em Educação Artística pela Universidade do Porto - Portugal, bolsista CAPES Doutorado Pleno no Exterior. Diplomação reconhecida no Doutorado em Arte e Cultura Visual da Universidade Federal de Goiás - UFG. Mestra em Artes Visuais - UFPB/UFPE, linha: Ensino das Artes Visuais no Brasil, com pós Lato sensu em Arte-Educação e Língua Portuguesa pela Universidade Regional do Cariri - URCA, graduada em Artes Plásticas com habilitação para o ensino de Arte pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE. Professora colaboradora do Mestrado e Educação, Cultura e Territórios Semiáridos (PPGESA) da Universidade do Estado da Bahia (UNEB)(2016-2019) .Membro fundadora da Rede Latino-americana de Investigação na Formação de Professores de Arte (LAIFOPA). Membro da International Society for Education through Art - INSEA, da Rede Iberoamericana de Educação Artística - RIAEA, da Red Iberoamericana de Comunicación y Divulgación Científica, da Red de la Organización de Estados Iberoamericanos - OEI en las Metas Educativas 2021, da Federação de Arte/Educadores do Brasil - FAEB. Líder do Grupo de Pesquisa Arte e Decolonialidade - GPADE - CnPQ - UNIVASF. Membro do Observatório da Formação de Professores - Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. Membro do Grupo de Pesquisa ARTEVERSA - Grupo de estudo e pesquisa em Arte e Docência, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Conselheira Mundial InSEA América Latina (2017-2019), eleita em 2016. SITE: https://flaviapedrosavasco.wixsite.com/art

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Published

2021-04-01

How to Cite

VASCONCELOS, Flávia Pedrosa. “Neither honey nor gourd”: The color fortunes of a brown visual arts teacher. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/24471267712021281. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/19644. Acesso em: 3 jul. 2024.