Art class considerations: rethinking knowledge and doing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267722021354

Keywords:

Aula de Arte, Criatividade, Invenção, Aula Participativa, Arte Educação

Abstract

In this article we propose to reflect on important aspects of the Art class in a formal or non-formal educational context - our focus is not on the relationship with institutions but with the epistemological issue of teaching. To begin with, we propose the differentiation between creativity and invention, political aspects of both concepts and because for us inventing is an act of emancipation of the subjects and creating, in the sense widely used in education, a concept co-opted by a market idea of education is configured. We analyzed the Art class and its relationship with the idea of relational or participatory art as we prefer. Finally, we think about the contributions that art can offer to education and its ways of doing, for that we envision education, in the broad sense, by the artistic paradigm and we seek to understand the fundamentals of education through the current scientific paradigm, that of the cognitive sciences

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristian, Instituto de Artes - Universidade Estadual Paulista

Master's student of the Postgraduate Program in Arts at the Arts Institute of the Universidade Estadual Paulista - UNESP.

Carminda, Instituto de Artes - Universidade Estadual Paulista

PhD in Education from the University of São Paulo (2007); Researcher and Collaborating Professor of the Postgraduate Program in Art at the Arts Institute of the Universidade Estadual Paulista - UNESP.

References

AGUIRRE, Imanol. Imaginando um Futuro para a Educação Artística. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. Educação na cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: UFSM, p. 157-186, 2009. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/60824348/Imaginando-um-futuro-para-a-educacao-artistica-Imanol-Aguirre . Acesso em: 07/02/2021.

ANDRÉ, Carminda M. Teatro Pós-dramático na escola. São Paulo: Editora UNESP, 2011.

BARREL, Barry. Classroom Artistry. In: The Educational Forum. n.55, p. 333-342, 1991. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00131729109335665?journalCode=utef20 Acesso em: 07/02/2021.

DE CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Ed. Vozes, 1998.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. O que é filosofia? São Paulo: Ed. 34, 1992.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

EISNER, Elliot. O que pode a educação aprender com as artes. In: Currículo sem Fronteiras, v.8, n.2, p.5-17, Jul/Dez 2008. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/artigos.htm Acessado em: 07/02/2021.

FAVARETO, Celso. É isso arte? São Paulo: Entrevista ao Itaú Cultural, 1999. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-XG-71wqwUI Acessado em: 06/02/2021.

FLEITH, Denise S. Criatividade: Novos Conceitos e Ideias, Aplicabilidade à Educação. Santa Maria: Revista Educação Especial, nº 17,p. 55-61, 2001. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5229 Acesso em: 05/02/2021

FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: Nau Editora, 2002.

GIELEN, Pascal; Criatividade e outros fundamentalismos. São Paulo: Anablume, 2015.

KASTRUP, Virginia. Entre o encontro e a provocação: a ação mediadora. In: MARTINS, Mirian C; SCHULTZE, Ana M; EGAS, Olga. Mediando [con]tatos com arte e cultura. São Paulo, v.1, n.1, p.41-43, nov.2007.

MARTINS, Miriam C; DEMARCHI, Rita. Mediação cultural: entres sujeitos/corpos/experiências estéticas. In: Revista Digital Art&. São Paulo, Ano XIII, n. 17, Julho 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/30965522/MEDIA%C3%87%C3%83O_CULTURAL_ENTRES_SUJEITOS_CORPOS_EXPERI%C3%8ANCIAS_EST%C3%89TICAS Acesso em: 07/02/2021.

MARTINS, Miriam C. (Org). Mediação: Provocações Estéticas. São Paulo, Instituto de Artes, Pós-Graduação, volume 1, número 1, p. 1 -144, outubro 2005.

______________. Arte, só na aula de arte? Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 3, p. 311-316, set./dez. 2011.

NIETZSCHE, Friedrich. Sobre a verdade e mentira no sentido extramoral. São Paulo: Ed. Hedra, 2007.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

RENZULLI, Joseph S. A general theory for the development of creative productivity through the pursuit of ideal acts of learning. Gifted Child Quarterly, 1992.

Published

2021-10-31

How to Cite

REICHERT, Maiquel Cristian; ANDRÉ, Carminda Mendes. Art class considerations: rethinking knowledge and doing. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 2, 2021. DOI: 10.5965/24471267722021354. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/19641. Acesso em: 17 jul. 2024.