Como vai a Arte na Educação Infantil?

Authors

  • Susana Rangel Vieira da Cunha Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267532019010

Keywords:

art, child education, pedagogies in art, teaching experience

Abstract

This article focuses on the discussions of the naturalized pedagogical actions in visual arts developed in the Kindergarten institutions in Brazil. The examples, reflections and analyzes are derived from the author's teaching experiences in the Pedagogy course at UFRGS and research developed at Porto Alegre Municipal Schools with teachers and children for 15 years. In addition to drawing an overview of art pedagogies in the context of early childhood education, we seek to understand and problematize the conceptions of child, art and education that guide such pedagogical practices in institutions that educate young children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Susana Rangel Vieira da Cunha, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

 

Graduada em Artes Visuais, Mestre e Doutora em Educação, Pós-Doutora em Pedagogías Culturales de la Facultad de Bellas Artes de la Universitat de Barcelona. Professora e pesquisadora da Faculdadede Educação da UFRGS (Universidade Federal do Rio Grande do Sul/Porto Alegre) na área de Infância, Formação de professores, Artes e Cultura Visual.

http://lattes.cnpq.br/060049890927136

References

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano:1: Artes do Fazer. Petropólis: RJ. Vozes, 1994.

BORGES, Camila ; CUNHA, VIEIRA da. Susana R. . E se eu juntar este com aquele?! A pesquisa com crianças e os encontros com a arte contemporânea. Revista Textura. Canoas: ULBRA v. 16, p. 88-101, 2014.

DERDYK, Edith. Formas de pensar o desenho: desenvolvimento do grafismo infantil. São Paulo: Editora Scipione, 1989.

HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura Visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Artes Médica Sul, 2000.

KUHLMANN Jr, Moysés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 1998.

VIEIRA DA CUNHA, Susana (org). Cor, som e movimento: a expressão plástica, musical e dramática no cotidiano da criança. Cadernos de Educação Infantil n 8. Porto Alegre. Ed. Mediação, 1999

VIEIRA DA CUNHA, Susana (org). Transformações nos saberes sobre arte e seu ensino. Revista Projeto, Porto Alegre: Artes Plásticas, v.3,n.5, 2001

VIEIRA DA CUNHA, Susana (org).Como vai a Arte na Educação Infantil?. Revista de Educação Presente! CEAP Salvador: v. 56, p. 4-12, 2007.

VIEIRA DA CUNHA, Susana (org).EntreVan Goghs, Monets e Mônicas: a infância educada através das imagens. Ciências & Letras, Porto Alegre: v. 43, p. 107-124, 2008.

VIEIRA DA CUNHA, Susana (org).As imagens na Educação Infantil: Uma abordagem a partir da Cultura Visual. Revista Zero-a-Seis, UFSC, Florianópolis: v. 1, p. 26-42, 2009.

VIEIRA DA CUNHA, Susana (org).ConversACCIONES: Niños y materiales expresivos. In: Arianna Fasanello. (Org.). Cultura Visual, Investigación y Educación Artística. 1ed. Montevidéu: Editora da UDELAR, 2014, v. 1, p. 39-46.

Published

2019-12-31

How to Cite

VIEIRA DA CUNHA, Susana Rangel. Como vai a Arte na Educação Infantil?. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 5, n. 3, 2019. DOI: 10.5965/24471267532019010. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/16827. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática