Desenho e linha: modos de Pensamento e Expressão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267522019101

Keywords:

line, drawing, extension of trought, expression

Abstract

This paper addresses some considerations about the content approached in the second chapter of my thesis, which extends to the questions of the line in its generais scope and in the specific one of the drawing. The study involves the theme of drawing as being a direct means of expression and the presence of the line acting in the ordering of our abstract thinking. It is questioned to what extent the proximity with the drawing in the day to day, by its character of annotation or orientation, could activate its practice as a means of creation in the arts. I conclude by presenting three contemporary artists who work on the problematic of the line in the expanded field of drawing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flavia Lima Duzzo, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutorado em Artes Visuais (poéticas visuais) ppgav -UFRGS/RS (2014), com pós-doutoradoem Artes Visuais-UDESC (2017). Mestrado em Artes Visuais (teoria e crítica) ppgav -UDESC/SC (2007) e bacharelado em Artes Plásticas -UFRGS/RS (1984). Professora, pesquisadora e artista. Participação do grupo de pesquisa Estúdio de Pintura Apotheke.

References

BENJAMIN, Walter. Sobre a Pintura ou Sinal e Mancha. in: MOLDER, Filomena. Matérias Sensíveis. Lisboa: Relógio D' Agua Editores, 1999.

BUTLER, Connie e DE ZEGHER, Catherine. On line: Drawing trough the Twentieth Century. Publicado por The Museum of Modern Art, Nova York, 2010.

BROOKS, Alfred. Drawing. in The Art Bulletin vol. 2, n.3. New York: College Art Association, março de 1920).

CATTANI, Icleia. O desenho como abismo. in Revista Porto Arte v 13, nº 23 – Porto Alegre, 2005. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Artes.

DUZZO, Flávia. Ausências no desenho: áreas de não desenho, apagamento e desgaste. Tese de Doutorado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul – Instituto de Artes – Programa de Pós-graduação em Artes Visuais, Porto Alegre, Brasil. 2014.

GODOY, Vinícius. Iberê. Influência é desenho. Tese de Doutorado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul – Instituto de Artes – Programa de Pós-graduação em Artes Visuais, Porto Alegre, Brasil. 2009.https://lume.ufrgs.br/handle/10183/2/browse?type=author&value=Godoy%2C+Vin%C3%ADcius+Oliveira. Consulta: 05/07/2019

HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro, Ed. Objetiva, 2009.

MOLINA, Juan José Gómez. Las lecciones Del dibujo. Ediciones Cátreda. Madrid-Espanha, 2006.

PAREYSON, Luigi. Teoria da Formatividade. Rio de Janeiro:Vozes,1993.

TONE, Lilian(org.) William Kentridge Fortuna. Catálogo da exposição, 2012.

VINCI, Leonardo da. The Notebooks of Leonardo Da Vinci.

https://books.google.com.br/books?id=8151FQ3RH5UC&pg=PA47&lpg=PA47&dq=leonardo+da+vinci+definition+of+the+nature+of+line&source=bl&ots=qWcrKf3v8p&sig=ACfU3U1m6aosMoAt0qzimAycP6a39KEnfw&hl=pt-BR&sa=X&ved=2ahUKEwi-4v2UzKrjAhX4GrkGHQ0xBeQQ6AEwEXoECAoQAQ#v=onepage&q=leonardo%20da%20vinci%20definition%20of%20the%20nature%20of%20line&f=false

Published

2019-09-02

How to Cite

DUZZO, Flavia Lima. Desenho e linha: modos de Pensamento e Expressão. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 5, n. 2, 2019. DOI: 10.5965/24471267522019101. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/15858. Acesso em: 20 dec. 2024.