Melodramatic Codes Applied to the Lovers in the Play Do Fundo do Baú

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0204

Keywords:

Commedia dell’Arte, lovers, melodrama

Abstract

The article analyzes the performance Do Fundo do Baú, by the company Os Mascaratis, investigating how melodramatic codes intersect with commedia dell’arte in the construction of the lovers. The study adopts a qualitative approach and a creative process analysis, engaging with the works of Thomasseau, Tiche Vianna, and Lecoq. In the lovers, lyricism and the ridiculous intertwine, revealing tensions between melodramatic solemnity and farcical comedy. It is concluded that the vitality of these languages lies in their capacity for reinvention in new scenic contexts.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Welerson Freitas Filho, Universidade Federal de Uberlândia

 

                                                                                                   

References

DUCHARTRE, Pierre-Louis. The Italian Comedy: the improvisation, scenarios, lives, attributes, portraits, and masks of the illustrious characters of the commedia dell’arte. New York: Dover Publications, 1966.

GIACOMO, Oreglia. The Commedia dell’Arte. New York: Hill and Wang, 1968.

HUPPES, Ivete. Melodrama: o gênero e sua permanência. São Paulo: Ateliê editorial, 2000.

JUNG, Carl Gustav. Os Arquétipos e o Inconsciente Coletivo. Rio de Janeiro: Vozes, 2000.

LECOQ, Jacques. O Corpo Poético: uma pedagogia da criação teatral. São Paulo: SENAC, 2010.

PIMENTA, Daniele. O circo-teatro e o melodrama. In: MERISIO, Paulo (org.). Sentidos do Melodrama: reflexões e dramaturgias. Rio de Janeiro: 7 Letras, p. 69-92, 2017.

SAND, Maurice. Masques et Bouffons: comédie italienne. Paris: Michel Lévy Frères, 1862. v. 1.

SAND, Maurice. Masques et Bouffons: comédie italienne. Paris: Michel Lévy Frères, 1862. v. 2.

TESSARI, Roberto. Commedia dell’Arte e rituais não cristãos. In: AGLAE BRONDANI, Joice (org.). Scambio dell’arte: Commedia dell’arte e Cavalo Marinho. Salvador: Teatro-Máscara-Ritual – Interculturalidades, p. 43-62, 2013.

THOMASSEAU, Jean-Marie. O Melodrama. São Paulo: Editora Perspectiva, 2005.

VIANNA, Tiche. Além da Commedia dell’Arte: a aventura de um barracão de máscaras. São Paulo: Perspectiva, 2023..

Published

2025-12-18

How to Cite

FREITAS FILHO, Welerson. Melodramatic Codes Applied to the Lovers in the Play Do Fundo do Baú. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 56, p. 1–19, 2025. DOI: 10.5965/1414573103562025e0204. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/28008. Acesso em: 18 dec. 2025.