Iyá Mìn: resistance processes based on the ancestral knowledge of the Yabás in the Boca 07 Collective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0117

Keywords:

Afro-Brazilian dance, ancestral knowledge, performance, religious intolerance, cultural resistance

Abstract

The article presents Afro-referenced approaches to the processes of creation, resistance, and identity affirmation of the Boca 07 Collective. Based on Afro-Brazilian dances and the ancestral knowledge of the Yabás, the collective built an artistic practice that challenges religious racism, intolerance, and institutional erasure, articulating art and spirituality as forms of resistance. From an autoethnographic and performative methodological perspective, the research proposed a reflection on the body as a territory of memory, ritual, and insurgency, in dialogue with Afro-diasporic and decolonial epistemologies in the Undergraduate Program in Dance.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Henrique Vidal da Silva, Univerisdade Federal de Uberlândia

Mestrando em Artes Cênicas na Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Licenciatura em Dança pela Universidade Federal de Sergipe (UFS).

Jonas Karlos de Souza, Universidade Federal de Sergipe

Doutorado em Artes Cênicas pela Universidade de São Paulo (USP). Doutorado Interinstitucional (DINTER -USP/UFS - Com bolsa CAPES) . Mestrado em Dança pela Universidade Federal da Bahia (UFBA).  Licenciatura em Dança pela UFBA. Prof. Adjunto do Departamento de Dança da Universidade Federal de Sergipe (UFS).

References

BENTO, Cida. O pacto da branquitude. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

FLICK, Uwe. Introdução à Pesquisa Qualitativa. 2. ed. Porto Alegre: Artmed/Penso, 2004.

GONÇALVES, Fernando do Nascimento. Performance: um fenômeno de arte-corpo-comunicação. Logos, Rio de Janeiro, v. 11, n. 1, p. 76–95, 2015. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/logos/article/view/14676. Acesso em: 21 fev. 2025.

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar. 1. ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

NOGUEIRA, Sidnei. Intolerância religiosa. 1. ed. São Paulo: Jandaíra, 2020.

PRANDI, Reginaldo. Mitologia dos orixás. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

RAMOS, Jarbas Siqueira. O corpo-encruzilhada como experiência performativa no ritual congadeiro. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 318-339, maio/ago. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbep/a/xYVBX7th5ML5yXQTVVJ9n8N/. Acesso em: 21 fev. 2025.

RUFINO, Luiz. Performances afro-diaspóricas e decolonialidade: o saber real a partir de Exu e suas encruzilhadas. Antropolítica, Niterói, v. 40, p. 54–80, 14 abr. 2022. Disponível em: https://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/41797. Acesso em: 28 mar. 2023.

SODRÉ, Muniz. O terreiro e a cidade: a forma social negro-brasileira. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Educ, 2007.

Published

2025-12-18

How to Cite

SILVA, Carlos Henrique Vidal da; SOUZA, Jonas Karlos de. Iyá Mìn: resistance processes based on the ancestral knowledge of the Yabás in the Boca 07 Collective. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 56, p. 1–21, 2025. DOI: 10.5965/1414573103562025e0117. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27917. Acesso em: 19 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: Currículo, Decolonialidade e Formação Docente nas Artes Cênicas