Black Bodies, Rites in Performances and the Crossroads as a Power of Poetics of Scenes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573104532024e0502

Keywords:

black ritual performance, black body, expanded Scene, negro-african traditions, ancestry

Abstract

From the studies in black ritual performance, considering the Congo-Angola candomblé as the centralizing philosophical axis of the research methodology of this research, it is interesting to deepen the debate on the black body in contemporaneity, in the sense of producing poetics that displace the place of the black person within the scope of the hegemonic structure that subordinates us. This xirê danced-sung-scratched-told-touched-played-expanded to the center of the circle in this conversation, aligned the place of the crossroads as a power of transdisciplinarity and the meanings of the black body in different national and international spheres.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tássio Ferreira, Federal University of Southern Bahia

Doutorado em Artes Cênicas em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor Adjunto do Centro de Formação em Artes e Comunicação da Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB). 

Benjamin Abras

Artista contemporâneo interdisciplinar. Poeta, ensaísta, dramaturgo, pintor, ator-dançarino, diretor de dança teatro. Artista interdisciplinar, performer, criador de instalações, objetos, desenhos e pinturas que refletem suas experiências nas tradições afro-brasileiras do Candomblé e da Capoeira de Angola. Atuou, realizou exposições e participou de residências artísticas no Reino Unido, na Dinamarca, na Índia, Tunísia, França e no Senegal.

References

FU-KIAU, Kimbwandende Kia Bunseki. A visão Bântu Kôngo da sacralidade do mundo natural. Trad. Valdina O. Pinto in FU-KIAU, K. K. B. Self-Healing Power and Therapy. New York: Vantage Press, 1991. Disponível em: http://www.acbantu.org.br/img/Pdfs/sacralidadedomundonatural.pdf Acesso em: 08 abr.2019.

GILROY, Paul. O Atlântico Negro: modernidade e dupla consciência. 2ª edição, São Paulo: Editora 34, Rio de Janeiro: Universidade Candido Mendes, Centro de Estudos Afro-Asiáticos, 2012.

SANTANA, Tássio Ferreira. Corpo-Pambu Nzila: poéticas ancestrais. Cadernos do GIPE CIT, Salvador, ano 23, n 42, p 25-39, 2019.1.

VALDINA, Makota. Os terreiros e as imagens. In: CESAR, A., MARQUES, A. R., PIMENTA, F., COSTA, L., eds. Desaguar em cinema: documentário, memória e ação com o CachoeiraDoc [online]. Salvador: EDUFBA, 2020.

Published

2024-12-18

How to Cite

FERREIRA, Tássio; ABRAS, Benjamin. Black Bodies, Rites in Performances and the Crossroads as a Power of Poetics of Scenes. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 4, n. 53, p. 1–16, 2024. DOI: 10.5965/1414573104532024e0502. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26235. Acesso em: 22 dec. 2024.