The Corpo-Canovaccio: relationships between body and writing in contemporary Commedia Dell'Arte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573104532024e109

Keywords:

Corpo-canovaccio, comédia dell'arte, autoethnography, dramaturgy, acting

Abstract

The concept of Corpo-canovaccio reflects how the actor's body transforms into a space layered with multiple cultural and narrative dimensions. From a contemporary perspective on Commedia Dell'Arte, the actor's body becomes a canvas that absorbs elements of improvisation, memory, and tradition. This article presents an autoethnographic study using the play O Soldado, a Tigresa e uma outra história, demonstrating how the Corpo-canovaccio facilitates the exploration of personal and cultural narratives while reinventing Commedia Dell'Arte. It also discusses Ma, a Japanese notion of suspended space-time, and the body in suspension, concepts that explain the constant transformation of the actor's body.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Douglas Kodi Seto Takeguma, Santa Catarina State University

Doutorado e Mestrado em Artes Cênicas pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Graduação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Ator e diretor do Teatro do Alvorecer (Maringá-PR), ator no grupo Arte da Comédia (Curitiba-PR). Ator, mascareiro, diretor e pesquisador.  

 

References

AKAGI, I. F. Nikkei em cena: Corpo em suspensão. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

ARTAUD, A. Linguagem e vida. J. Guinsburg, Silva Fernandes Telesi e Antônio Mercado Neto (Org.). São Paulo: Perspectiva, 2014.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Trad. Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis e Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

DÄLLENBACH, L . Intertexte et autotexte, Poétique (27) (1976); Id.: Le récit spéculaire. Essai sur la mise en abyme (1977).

DUPONT, F. Aristóteles ou o vampire do teatro ocidental. Trad. Joseane Prezotto; Marcelo Bourcheid; Rodrigo Tadeu Gonçalves; Roosevelt Rocha; Sergio Maciel. Desterro: Florianópolis, Cultura e Barbárie. 2017.

FILACANAPA, Giulia; FALEIRO, José Ronaldo; BORGES, Paulo Barlardim; KODI, Douglas. A Neo-commedia dell´arte ou “A Invenção de uma Tradição”: Carlo Boso e Leo de Berardinis, dois Capocomici Modernos. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 45, p. 1–18, 2022. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23028. Acesso em: 19 set. 2024.

FO, D. Manual mínimo do ator. RAME, Franca (org.). Trad. Lucas Baldovino, Carlos Davi Szalk. 5ª ed. São Paulo: Senac São Paulo, 2011.

FO, D. Storia della tigre e altre storie. Milano: la Comune, 1980.

KATZ, H.; GREINER, C. Por uma teoria do Corpomídia. In: O corpo: pistas para estudos interdisciplinares. (Org.). GREINER, C. São Paulo: Annablume. 2005.

KODI, D. A Commedia dell’arte no território de encruzilhada: O rei do inferno vira Saci. Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 1, n. 26, p. 085-102, 2022. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/22420. Acesso em: 15 jun. 2024.

KODI, D. A utopia da Commedia dell’arte no século XXI: o Canovaccio, o ator e a cena. Dissertação (Mestrado em Teatro) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.

KODI, D. A Commedia dell’arte e seus duplos: uma (re)visão no território da encruzilhada. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2023.

LEMINSKI, Paulo. Guerra dentro da gente. 3ª ed. São Paulo: Scipione Ltda, 1991.

LEMINSKI, Paulo. Buscando Sentido. In: Ensaio e anseios crípticos. Alice Ruiz e Áurea Leminski (Introd. e org.). Coleção Gazeta do Povo: Literatura Paranaense. Curitiba-PR: Inventa, 2014.

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. 1ª ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

MYRIAM, T. Giorgio Strehler: a cena viva. Tradução: Isa Kopelman – 1. Ed. – São Paulo: Perspectiva, 2015.

Nouvelle édition [en ligne]. Rennes : Pressesuniversitaires de Rennes, 2016.

OKANO, M. (2014). Ma – a estética do “entre”. Revista USP, (100), 150-164.

Published

2024-12-18

How to Cite

TAKEGUMA, Douglas Kodi Seto. The Corpo-Canovaccio: relationships between body and writing in contemporary Commedia Dell’Arte. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 4, n. 53, p. 1–31, 2024. DOI: 10.5965/1414573104532024e109. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26224. Acesso em: 22 dec. 2024.