Fálica by Ana Luisa Santos: a performance of friction, a counter-monument

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103522024e0107

Keywords:

performance, countermonument, feminisms, depatriachalization.

Abstract

This article analyzes and engages with the performance Fálica by Brazilian visual artist and playwright Ana Luisa Santos, which proposes a countersexual and counter-hegemonic perspective, criticizing the cis-heteropatriarchy as the dominant regime of power. Simultaneously, it connects with the artist's proposition where bankruptcy, downfall, and inversion emerge as essential attributes to be contemplated. This connects with the current movement of toppling, removing, resignifying, intervening, replacing, and toppling colonial/racist/patriarchal monuments, hegemonic statues that represent past horrors but whose presence in public spaces updates them. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Bonomini, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Doutorado em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Mestrado em Artes Cênicas pela UNIRIO. Especialização em Movimento e Ação: Arte da Performance pela Faculdade Angel Vianna (FAV). Graduação em Artes Cênicas pela Pontifícia Universidad Católica del Peru (PUCP/Peru).

References

ARIAS, Juan. O misterioso pênis gigante verde e amarelo na manifestação golpista da avenida paulista. Coluna de opinião El PAIS, set. 2021. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2021-09-08/o-misterioso-penis-gigante-verde-e-amarelo-na-manifestacao-golpista-da-avenida-paulista.html. Acesso em: 08 set. 2021

AZEVEDO, Adriana. Corpo-atritável ou uma epistemologia do sexo. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque (org.) Pensamento feminista hoje: Sexualidades no sul global. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020

ANZALDÚA, Gloria. Borderlands / La Frontera: the new mestiza. San Francisco: Aunt Lute Books, 1987.

BERY, Larissa. Monumentos, antimonumentos e contramonumentos: performance e a arte de produzir memória. 2019. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas), Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2019.

BONOMINI, Sandra. Acontecimento performático para o nascimento de uma vida-virilha: uma experiência compartilhada. Artes & Ensaios – v.27, n.41, jan.-jun. 2021. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/issue/view/1762).

COSTA, Pêdra. Manifesto contra os desejos capitalistas (2014). Disponível em: http://pedrapedro.blogspot.com/2014/02/manifesto-contra-os-desejos-capitalistas.html. Acesso em: 27 ago. 2019.

CUNHA, Eduardo Leal. A normalização das homossexualidades e os destinos do masculino: O colapso da lógica identitária pode ser o pivô da “crise” do homem e se sua instável figura. Revista Cult. Ano 22, n. 242. São Paulo, p. 25-27, fev. 2019.

GALINDO, María. Feminismo Bastardo. Lima: Isole S.A.C, 2022.

HAILER, Marcelo. “Pirocão” verde e amarelo foi trollagem de estudantes infiltrados. Forum online, set. 2021. Disponível em: https://revistaforum.com.br/brasil/2021/9/8/piroco-verde-amarelo-foi-trollagem-de-estudantes-infiltrados-103055.html. Acesso em: 09 set. 2021.

PRECIADO, Paul B. Manifesto Contrassexual: práticas subversivas da identidade sexual. São Paulo: n-1 edições, 2014.

PRECIADO, Paul B. Testo Yonqui: Sexo, drogas y biopolítica. Buenos Aires: Paidós, 2017.

PRECIADO, Paul B. Por um monumento à necropolítica (2020). Disponível em: https://bixaloka.noblogs.org/por-um-monumento-a-necropolitica-de-paul-b-preciado/ Acesso em: 11 out. 2020.

ROLNIK, Suely. Esferas da Insurreição: Notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n1- edições, 2018.

SAFATLE, Vladimir. Do direito inalienável de derrubar estátuas. El Pais Brasil, 2021. Disponível em: https://brasil.elpais.com/opiniao/2021-07-26/do-direito-inalienavel-de-derrubar-estatuas.html. Acesso em: 30 nov. 2021.

SANTOS, Ana Luisa. Entrevista com Ana Luisa Santos. Entrevista concedida a Sandra Bonomini. Rio de Janeiro - Belo Horizonte: 2018. Manuscrito inédito.

SEGATO, Rita Laura. Contrapedagogías de la crueldad. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2018.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Antimonumentos: trabalho de memória e de resistência. Psicologia USP, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 49-60, 2016. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/114752. Acesso em: 14 out. 2020.

SPINELLI, Miro. Da Abertura à Despossessão: uma performance escrita em cinco movimentos. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2018.

WILLIAMS, Caroline Randall. You Want a Confederate Monument? My Body Is a Confederate Monument. The New York Times (2020). Disponível em: https://www.nytimes.com/2020/06/26/opinion/confederate-monuments-racism.html. Acesso em: 16 out. 2020.

Published

2024-09-22

How to Cite

BONOMINI, Sandra. Fálica by Ana Luisa Santos: a performance of friction, a counter-monument. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 52, p. 1–19, 2024. DOI: 10.5965/1414573103522024e0107. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25744. Acesso em: 26 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Ações feministas/corpas decoloniais: cenários do sul