Transporting as devised? – contemporary approaches to Étienne Decroux’s corporeal mime

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103522024e0206

Keywords:

corporeal mime, Étienne Decroux, actor’s training, external technique, creative processes

Abstract

Finding one’s own voice that could merge a traditional artistic system and the demands of contemporary times is one of the most significant challenges faced by corporeal mime artists. Just over three decades after the passing of Étienne Decroux, what are the strategies devised by post-Decrouxian mimes to meet those demands? The article highlights some strategies contemporary mimes employ to deal with the friction between the system and their own artistic expression. Transporting as devised, incorporating different techniques, and exploring creative principles are some of those strategies that could also apply to other artistic practices based on master-apprentice relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

George Mascarenhas, Federal University of Bahia

Pós-doutorado na Université de la Sorbonne Nouvelle – Paris 3, França. Doutorado em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Formado em Mímica Corporal Dramática de Etienne Decroux, na École de Mime Corporel Dramatique in London, Grã-Bretanha. Professor da Escola de Teatro da Universidade Federal da Bahia. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC/UFBA). Ator, diretor, mímico corporal.

References

BRAGA, Bya; CORREA, Alexandre. B. A Mímica Corporal em brasa:intimidade, ateliê performativo e intervenção na criação do Duo Mimexe. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, 12(2), p. 1-31, 2022.

DECROUX, Étienne. A origem da mímica corporal. In: LEABHART, Thomas (ed). Mime Journal. no. 7-8. Allendale (MI): The Performing Arts Center - Grand Valley State College. [S.l.]: [s.n.], 1978.

DECROUX, Étienne. Paroles sur le mime. Paris (França): Librairie Théâtrale, 1994.

DECROUX, Étienne. Les dits d'Étienne Decroux. In: PEZIN, Patrick. Étienne Decroux, mime corporel. Paris: L'Entretemps, 2003. p. 143-209.

ECO, Umberto. The open Work. Cambridge: Harvard University Press, 1989.

FREUD, Sigmund. Cinco lições de psicanálise (1910). In: Obras Completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, v. XI, 1976.

GAETE, Ricardo. Entrevista [jun, 2022]. Entrevistador: George Mascarenhas. Paris: [s.n.], v. 1 arquivo. mp3. 67 min, 2022.

KASSER, Sophie. Entrevista [jun/2022]. Entrevistador: George Mascarenhas. Paris: [s.n.], v. 1 arquivo. mp3. 94 min, 2022.

LEABHART, Thomas. Je ne vends que des choses chères. In: PEZIN, P. Étienne Decroux, mime corporel: textes, études et témoignages. Saint-Jean-de-Védas: L'Entretemps éditions, 2003. p. 231-237.

LEABHART, Thomas; CHAMBERLAIN, Franc. The Decroux Sourcebook. Londres: Routledge, 2009.

MASCARENHAS, George. A ação mímica: princípios e poéticas da mímica corporal dramática de Étienne Decroux. Salvador: EDUFBA, 2021.

MOREIRA, Deborah. Entrevista [jun/2022]. Entrevistador: George Mascarenhas. [S.l.]: [s.n.], v. 1 arquivo. mp3. 50 min, 2022.

OIDA, Yoshi. L'acteur invisible. Paris: Actes Sud, 1998.

PEZIN, Patrick. Étienne Decroux, mime corporel: textes, études, témoignages. Paris: L'Entretemps, 2003.

RANGEL, Sonia. Imagem e pensamento criador. Salvador: Solisluna, 2019.

SEIXAS, Victor Paulo de. Um labirinto de carne: micronarrativa corporal e potência cênica. Tese (Doutorado em Artes Cências) - Universidade de São Paulo. São Paulo, 2023.

SOUM, Corinne. Petite histoire d'une grande transmission. In: PEZIN, Patrick. Étienne Decroux, mime corporel: textes, études et témoignages. Sain-Jean-de-Védas: L'Entretemps éditions, 2003. p. 453-466.

STANISLAVSKI, C. A construção da personagem. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1986.

SUYAMA, Kentaro; COKE, Tania. Entrevista [jun/2022] Entrevistador: George Mascarenhas [Paris: [s.n.], v. 1 arquivo. Mp3. 80 min, 2022.

TUPAN, Janaina. Entrevista [maio/2022] Entrevistador: George Mascarenhas. Paris: [s.n.], v. 01 arquivo. mp3. 90 min, 2022.

WHYMAN, R. A Segunda Natureza do Ator – Stanislavski e William James. 2014. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 4, n. 2, maio-agosto 2014.

Published

2024-09-22

How to Cite

MASCARENHAS, George. Transporting as devised? – contemporary approaches to Étienne Decroux’s corporeal mime . Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 52, p. 1–24, 2024. DOI: 10.5965/1414573103522024e0206. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25668. Acesso em: 26 dec. 2024.