Self-defense devices in the performative work of Ana Flávia Cavalcanti

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103522024e0110

Keywords:

performance, self-defense, male gaze, Elsa Dorlin, Ana Flávia Cavalcanti

Abstract

This article sought to deepen the notion of a self-defense dispositive based on the analysis of Brazilian artist Ana Flávia Cavalcanti’s performative work Pau no Rabo (2021). We start from Elsa Dorlin's theoretical support on the theme of self-defense and, based on the foundations offered by Cavalcanti's performance, we seek to raise questions about the concept of male gaze elaborated by Laura Mulvey, in addition to investigating performative practices that highlight gender violence. The text also sought to analyze other artistic works that address the representation of women in public space, regarding walking and occupying the streets as gestures of self-defense, suggesting a dimension of insurrection and uprising bodies. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ines Bushatsky, University of São Paulo

Doutoranda em Artes Cênicas pela Universidade de São Paulo (IUSP). Mestrado em Artes Cênicas pela USP. Graduação em Artes Cênicas pela USP.

References

BUSHATSKY, Ines. Sobre a violência: mixtape e autodefesa no âmbito artístico-pedagógico. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, 2021.

BUTLER, Judith. Introdução. In DIDI-HUBERMAN, Georges. Levantes. Catálogo da exposição, São Paulo: SESC, 2018.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Soulèvements: Dossier Documentaire, Paris: Jeu de Paume/Gallimard, 2016.

DORLIN, Elsa. Autodefesa: uma filosofia da violência. Trad. Jamille Pinheiro Dias e Raquel Camargo. São Paulo: Crocodilo/Ubu Editora, 2020.

JONES, Amelia. ‘Presença’ ‘In Absentia’: A Experiência da Performance como Documentação. Trad. Ana Ban. eRevista Performatus, Inhumas, ano 1, n. 6, set. 2013.

LAMY, Jonathan. D’autres images, s’il vous plaît ! Amérindianité et performativité dans le photographie. In. FÉRAL, Josette ; PERROT, Edwige (org.). Le reél à l’épreuve des technologies: Les arts de la scène et les arts médiatiques. Rennes : Presses Universitaires de Rennes/Québec: Presses de l’Université du Québec, 2013.

MENON, Jisha. Performance Interventions: Natality and Carceral Feminism in Contemporary India. In: COLBERT, Soyica Diggs; JONES JR., Douglas A.; VOGEL, Shane (org.). Race and Performance After Repetition. Durham/Londres: Duke University Press, 2020.

MULVEY, Laura. Visual and Other Pleasures. Palgrave: New York, 1989.

SOLNIT, Rebecca. Wanderlust: a history of walking. Penguin Books, 2001.

VELOSO, Verônica. Percorrer a cidade a pé: ações teatrais e performativas no contexto urbano. Curitiba: Appris, 2021.

Referências audiovisuais

F FOR FAKE. Direção: Orson Welles, François Reichenbach, Gary Graver, Oja Kodar. Les Films de l'Astrophore. França/Irã/Alemanha Ocidental. 1973 (95 min).

PAU NO RABO. Ana Flávia Cavalcanti. Brasil. 2021 (5 min).

Published

2024-09-22

How to Cite

BUSHATSKY, Ines. Self-defense devices in the performative work of Ana Flávia Cavalcanti. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 52, p. 1–14, 2024. DOI: 10.5965/1414573103522024e0110. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25635. Acesso em: 26 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Ações feministas/corpas decoloniais: cenários do sul