Performing Arts and Politics of Perception

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102512024e0103

Keywords:

expanded field art, politics of perception, body and technology, traditional knowledge

Abstract

In this article, the performing arts were problematized in a scenario of extreme crisis, starting from the concept of art in an expended field. Possible aesthetic positions in this new context are discussed, based on critical considerations about the predominant modes of perception, strongly marked by virtual environments and neo-liberal subjectivity. It addressed the deepening of the dialogue between artists and researchers with traditional knowledge, in the construction of transversal knowledge and practices, thinking about artistic and aesthetic experience as micropolitics of perception. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cassiano Sydow Quilici, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Pós-doutorado na Universidade de Lisboa (UL) – Portugal. Doutorado em Comunicação e Semiótica  na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Mestrado em Filosofia e Ciências Humanas na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor livre-docente do Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas da graduação e pós-graduação em Artes Cênicas (UNICAMP). 

References

ARDENNE, Paul. Un Arte Contextual. Murcia: Cendeac, 2002.

BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BERARDI, Franco. Depois do Futuro. São Paulo: Ubu, 2019.

BEUYS, Joseph. Cada Homem, Um Artista. Porto: 7nos, 2011.

BOURRIAUD, Nicolas. Arte Relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2019.

CRARY, Jonathan. Terra Arrasada: Além da Era Digital, Rumo a um Mundo Pós-Capitalista. São Paulo: Ubu, 2023.

FÉRAL, Josette. Além dos Limites: Teoria e Prática do Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

GIL, Jorge. Movimento Total. São Paulo: Iluminuras, 2004.

GIL, Jorge. Caos e Ritmo. Lisboa: Relógio D´Água, 2018.

GUATTARI, Félix. Caosmose. São Paulo: Editora 34, 2006.

KROKER, Arthur. Data Trash. Montreal: ed. St. Martin Griffi, 1994.

LEHMANN, Hans T. O Teatro Pós-Dramático. São Paulo: Cosac Naif, 2007.

PAIS, Ana (org.). Performance na Esfera Pública. Lisboa: Orfeu Negro, 2017.

RANCIÈRE, Jacques. O inconsciente estético. São Paulo: Editora 34, 2009.

ROLNIK, Suely. Esferas da Insurreição. São Paulo: n-1, 2018.

SIBILIA, Paula. O Homem Pós-Orgânico: Corpo, Subjetividade e Tecnologias Digitais. Rio de Janeiro: Relume/Dumará, 2002.

WERLE, Marco Aurélio. Arte e Existência em Heidegger. São Paulo: República do Livro/ Discurso Editorial, 2023.

Published

2024-07-24

How to Cite

QUILICI, Cassiano Sydow. Performing Arts and Politics of Perception. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 51, p. 1–15, 2024. DOI: 10.5965/1414573102512024e0103. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25559. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: O que fazer com a teoria teatral?