Curatorship and coloniality: contradictions in MITsp’s decolonization process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103522024e0201

Keywords:

curating in performing arts, decoloniality, international theater festivals

Abstract

How to approach curation in the Performing Arts through the lens of theories and experiences from the periphery of capitalism? This study addresses this question by analyzing the editions of the Mostra Internacional de Teatro de São Paulo from 2016 to 2020, using a framework that critiques colonial legacies and anticipates decolonization. In this context, the curatorial field emerges as a contested space where institutional pressures from the art market intersect with the demands of social movements aiming to transform the world as we know it. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Vianna Godinho Peria, University of São Paulo

Graduando em Licenciatura em Artes Cênicas pela Universidade de São Paulo (USP).  Educador do Cursinho Popular Ruth de Souza, coordenado pela Profa. Dra. Maria Lucia de Souza Barros Pupo. 

References

ARAÚJO, A; MARQUES, G. Cenas de outros presentes, ações para outros futuros. Cartografias.Mitsp_04 2017, v. 4, n. 1, p. 10-11, 2017.

ASSIS, F; SOBRAL, S; ANDRADE, W. II Seminário de Internacionalização das Artes Cênicas Brasileiras. 2019. Disponível em: https://mitsp.org/2019/seminario-de-internacionalizacao/. Acesso em: 04 ago. 2022.

BARSANELLI, M. L. Pouco exportado, teatro brasileiro mira internacionalização. 2018. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2018/10/pouco-exportado-teatro-brasileiro-mira-internacionalizacao.shtml. Acesso em: 12 out. 2022.

BRASIL, G. a_ponte: cena do teatro universitário: Fronteiras e movências de uma experiência em processo. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, mar./abr. 2021. https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0114

BRASILEIRO, C. V.; LEAL, D. T. B. Crítica, cura e curadoria. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, mar./abr. 2021. Acesso em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19363

COCOTLE, B. C. Nós prometemos descolonizar o museu: uma revisão crítica da política museal contemporânea. In: MASP AFTERALL. Arte e descolonização. São Paulo: Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand, 2019.

CORREA, C. C.; VERMELHO, M.; GOUVÊA, M. S. C.; MENDES, L. P. Fragrante mostra de arte: de arte incômoda à cura simbólica. Concinnitas, Rio de Janeiro, v. 21, n. 38, p. 123-137, 2020. https://doi.org/10.12957/concinnitas.2020.53760

COSTA, M. M. S. A internacionalização das Artes Cênicas brasileiras: um estudo de caso sobre a curadoria do Kunstenfestivaldesarts. 2021. 120 f. Relatório de Iniciação Científica - Graduação em Artes Cênicas, Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2015.

D'AVIGNON, Festival. FAQ. 2022. Disponível em: https://festival-avignon.com/en/faq-604#:~:text=Our%20budget%20is%2016%2C7,and%20an%20actor%20of%20redistribution. Acesso em: 07 ago. 2022.

ELIZALDE, P.; FIGUEIRA, P.; QUINTERO, P. Uma breve história dos estudos decoloniais. 2019. Disponível em: https://masp.org.br/uploads/temp/temp-QE1LhobgtE4MbKZhc8Jv.pdf. Acesso em: 28 nov. 2020.

FARIA, J. R (org.). História do teatro brasileiro, volume 1: das origens ao teatro profissional da primeira metade do século XX. São Paulo: Perspectiva; Edições Sesc, 2012.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

FÓRUM Descolonização: Corpos Insurgentes e Suas Singularidades. São Paulo: Mitsp, 2019. Color. Disponível em: https://youtu.be/YyW5WsgPQlk. Acesso em: 04 ago. 2022.

GOMÉZ, P. P; MIGNOLO, W. D. Estéticas Decoloniales. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2012.

GREINER, C; ASSIS, F; ANDRADE, W. Redes de resistência ativando conexões impossíveis. In: cartografias.MITsp_05 2018 Revista de Artes Cênicas. São Paulo: MITsp; Departamento de Artes Cênicas da ECA-USP, 2018.

LIMA, E; GONGORA, M. Para reverberar outras vozes. Cartografias.Mitsp_04 2017, v. 4, n. 1, p. 10-11, mar. 2017.

LOURENÇO, M. Com conto de fadas pornô e edição enxuta, MITsp volta ao teatro com atores e plateia. 2022. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2022/05/com-conto-de-fadas-porno-e-edicao-enxuta-mitsp-retorna-ao-presencial.shtml. Acesso em: 07 ago. 2022.

MESA com os curadores do ciclo de debates Discursos sobre o Não Dito. São Paulo: Mitsp, 2016. Color. Disponível em: https://youtu.be/WgK3dJhgn2I. Acesso em: 20 jul. 2022.

METRÓPOLIS: Exhibit B. São Paulo: Metrópolis - Tv Cultura, 2016. Disponível em: https://youtu.be/oisUiCNOWxQ. Acesso em: 20 jul. 2022.

MITSP 2020. Reflexões Estético-Políticas: Curadoria na Encruzilhada. São Paulo: Mitsp, 2020. Son., color. Disponível em: https://youtu.be/TK9UQSTrMA8. Acesso em: 05 ago. 2022.

MOMBAÇA, J. Não vão nos matar agora. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

MOMBAÇA, J.; QUEBRADA, L.; DUART, L. Descolonização do Afeto. 2021. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/7hC2CezrhDsqssJrV1G0ig?si=QOgHu8YHRZ-BjgKkoyoIlw. Acesso em: 3 dez. 2021.

PRADO, M. A. Atores negros protestam ao fim de espetáculo sobre apartheid na MITsp. Folha de São Paulo. São Paulo, p. 1-3. mar. 2016. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2016/03/1746983-atores-negros-protestam-ao-fim-de-espetaculo-sobre-apartheid-na-mitsp.shtml. Acesso em: 21 jul. 2022.

PISCITELLI, K. Divã de privilegiados não funciona bem em “Branco”. 2017. Disponível em: https://aplausobrasil.com.br/critica-diva-de-privilegiados-nao-funciona-bem-em-branco-2/. Acesso em: 28 jul. 2022.

REAL, A. V. Da Curadoria à Cura: Notas sobre o Imperativo da Descolonização. In: cartografias.MITsp_05 2018 Revista de Artes Cênicas. São Paulo: MITsp; Departamento de Artes Cênicas da ECA-USP, 2018.

RETROSPECTIVA #MITsp2018. São Paulo: Mitsp, 2018. P&B. Disponível em: https://youtu.be/KBx6udSD-ks. Acesso em: 01 ago. 2022.

RIBEIRO, C. A Hegemonia do Real. 2018. Disponível em: https://mitsp.org/2018/hegemonia-do-real/. Acesso em: 02 ago. 2022.

ROLIM, M. B. Pensamento Curatorial em Artes Cênicas: interação entre o modelo artístico e o modelo de gestão em mostras e festivais brasileiros. 2015. 158 f. Dissertação (Mestrado) - Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

ROLIM, M B. Onde você guardou o seu racismo?. 2017. Disponível em: https://mitsp.org/2017/onde-voce-guardou-o-seu-racismo/. Acesso em: 28 jul. 2022.

SANTOS, B. S. Construindo as Epistemologias do Sul: Antologia Essencial. Volume I: Para um pensamento alternativo de alternativas. Buenos Aires: CLACSO, 2018.

SOUZA, H. O lado branco do racismo. 2017. Disponível em: http://centrocultural.sp.gov.br/2020/03/04/branco-o-cheiro-do-lirio-e-do-formol/. Acesso em: 28 jul. 2022.

Published

2024-09-22

How to Cite

PERIA, Daniel Vianna Godinho. Curatorship and coloniality: contradictions in MITsp’s decolonization process. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 52, p. 1–26, 2024. DOI: 10.5965/1414573103522024e0201. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25343. Acesso em: 21 nov. 2024.