Counting bodies: Between the Archive and Regina José Galindo’s performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101502024e0101

Keywords:

body, performance, art archive, dictatorship, Latin America

Abstract

This article correlated three art pieces of Guatemalan artist Regina José Galindo, whose subjects allude to Efraín Ríos Montt’s dictatorship, with the book Paper Cadavers: The Archives of Dictatorship in Guatemala, by Kirsten Weld. The goal was to investigate performance as a means of survival and/or memory recovery in a prohibitive state. This study analyzed the construction of the archives of the Proyecto para la recuperation del Archivo Histórico de la Policia Nacional (Project for the Recovery of the National Police Historical Archives) from Guatemala, presenting the role of performance for people’s history appropriation and also for the dubious operation of the archives as a source of social memory or as killing machine memory and basis for a coup. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aila Regina da Silva, University of São Paulo

Dance artist, independent curator, and researcher. Focused on Performance in Latin America, I'm interested in embodied movements, sotaques de corpo, and memories addressing social (in)justice, gender, and political engagement. Brazilian, Ph.D. candidate at the University of São Paulo, and Visiting Scholar at NYU.

References

ARTIÈRES, Philippe. Arquivar a própria vida. Revista Estudos Históricos, v. 11, n. 21, 1998.

FAZZOLARI, Claudia. A performance de Regina José Galindo: luta e resistência na América Latina. Revista Extraprensa, 11(2), 58-68, 2018. https://doi.org/10.11606/extraprensa2018.145508

FIDH – Federación Internacional de Derechos Humanos. Genocídio en Guatemala: Ríos Montt culpable, Paris, n. 613e, julho de 2013. Informe de Guatemala. Acesso em: nov. 2021. https://www.fidh.org/IMG/pdf/informe_guatemala613esp2013.pdf

GALINDO, Regina José. Artist Video: Regina José Galindo, La víctima y el victimario. Canal do Guggenheim Museum, 4 de agosto de 2015. Acesso em: nov. 2021. https://www.youtube.com/watch?v=oeDytcs-wsk&ab_channel=GuggenheimMuseum

GALINDO, Regina José. Obras. Site da artista. Acesso em: nov. 2021.

https://www.reginajosegalindo.com/

GALINDO, Regina José. La Verdad. Direção de José Juárez. Ação de Regina José Galindo e outros. Ciudad de Guatemala: Centro de Cultura de España, 2013. Vídeo (70 min.), son., color. Acesso em: nov. 2021. https://www.youtube.com/watch?v=aNMjcPVgXZM

GALINDO, Regina José. La muerte no tiene metáfora. Poemas del alma. Publicado em 2009. Acesso em: jan. 2024. https://www.poemas-del-alma.com/regina-jose-galindo-la-muerte-no-tiene-metafora.htm

GALINDO, Regina José. Regina José Galindo. Documenta 14: Daybook. Editado por Quinn Latimer e Adam Szymczyk, 2018. Acesso em: nov. 2021. https://www.documenta14.de/en/artists/982/regina-jose-galindo

GOULART, José Ricardo. Do poético ao político em Tierra, de Regina José Galindo: imagem e memória traumática na era dos passados presentes. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas. Florianópolis, v.3, n.33, p. 112-126, dez. 2018.

LA verdad. Performance de Regina José Galindo. Vídeo (75 min). 2013. Acesso em: nov. 2023 Disponível em:

https://www.youtube.com/watch?v=aNMjcPVgXZM&ab_channel=BeaGallardo

QUIEN puede borrar las huellas. Performance de Regina José Galindo. Por PERFORMANCELOGIA Performance Art Archive. Vídeo (1 min. 52 seg.). 2012. Acesso em: nov. 2023. Disponível em:

https://www.youtube.com/watch?v=SDTLipg9vMc&ab_channel=PERFORMANCELOGIAPerformanceArtArchive

SCHECHNER, Richard. Performance theory. Nova York/Londres: Routledge, 1977.

SURUÍ, Txai. Roda Viva entrevista Txai Suruí e Almir Suruí. São Paulo: TV Cultura. Vídeo (95 min.). Acesso em: nov. 2021. https://www.youtube.com/watch?v=c685bptJSHo&ab_channel=RodaViva

TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório. Performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

TAYLOR, Diana. ¡Presente! The Politics of Presence. Durham: Duke University Press, 2020.

TAYLOR, Diana. Radical Exposure: Regina José Galindo “Earth”. Nova York: New York University, Hemispheric Institute, 2016. Acesso em: nov. 2021.

http://hemi.nyu.edu/courses/sp2016-performance-and-activism/wp-content/uploads/sites/8/2016/03/Taylor-Radical-Exposure.pdf

TEODORO, Plínio. Bolsonaro: “Eu atiro para matar, mas ninguém me leva preso". Revista Forum, 2 de agosto de 2022. Acesso em: mar. 2023.

https://revistaforum.com.br/politica/2022/8/2/bolsonaro-eu-atiro-para-matar-mas-ninguem-me-leva-preso-121034.html

TIERRA. Direção e performance de Regina José Galindo. Vídeo (6 min. 42seg. https://www.youtube.com/watch?v=eSRqMMieSIA&ab_channel=ReginaJos%C3%A9Galindo

VILLALOBOS-RUMINOTT, Sergio. La anarquía de los sentidos: el arte ante una nueva mutación antropológica. In: KAMINSKI, Rosane et al (org.). Artes e violências. São Carlos: Intermeios, 2020, p. 13-35.

WALDMANN, Judith. Regina José Galindo: “Não sou uma mulher vulnerável”. Revista Contemporary And America Latina, Brasil, 9 de março de 2018. Acesso em: nov. 2021. https://amlatina.contemporaryand.com/pt/editorial/regina-jose-galindo/

WELD, Kirsten. Paper Cadavers: The Archives of Dictatorship in Guatemala. Durham: Duke University Press, 2014.

Published

2024-04-28

How to Cite

SILVA, Aila Regina da. Counting bodies: Between the Archive and Regina José Galindo’s performance. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 50, p. 1–19, 2024. DOI: 10.5965/1414573101502024e0101. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25140. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Justiça Epistêmica em Artes Cênicas