Medeia Negra (2018): black female body that sings and screams

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101502024e0204

Keywords:

myth, theater, black female body

Abstract

Medeia Negra (2018), conceived and performed by Marcia Lima, in Salvador, Bahia, based on the rewriting of the Greek myth, gives voice to the black female body, erased by the violence of colonization/slavery, in the invisibility of the penitentiary system. In this version she creates a character made up of phrases, experiences and testimony from women deprived of their freedom. The objective of this study is to review the concepts and scenic devices used to represent this forcibly silenced body, which returns transformed into fragments of stories, noises, screams, specters and songs.

 

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Author Biographies

José Ramón Castillo, Western Paraná State University

Doutorando em Sociedade, Cultura e Fronteiras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE); bolsista CNPQ 2021-2023. Mestre em Literatura Comparada da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA) (Brasil). Mestre em Literatura Latino-americana e do Caribe da Universidad de Los Andes 2004 (Venezuela). Especialização em Relações Bilaterais Brasil-Paraguai na UNILA. Diretor de Teatro, dramaturgo e docente.

Cleiser Schenatto Langaro, Western Paraná State University

Doutorado em Letras – Linguagem e Sociedade pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Mestrado em Letras – Linguagem e Sociedade pela UNIOESTE. Graduação em Letras pela UNIOESTE. Professora da UNIOESTE curso de Letras e junto ao Programa de Pós-Graduação Sociedade, Cultura e Fronteiras.

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Published

2024-04-28

How to Cite

CASTILLO, José Ramón; LANGARO, Cleiser Schenatto. Medeia Negra (2018): black female body that sings and screams. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 50, p. 1–24, 2024. DOI: 10.5965/1414573101502024e0204. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24340. Acesso em: 4 dec. 2024.