Technique, experience and invention in ballroom dancing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101502024e0203

Keywords:

ballroom dance, experience, dance event, technique, performance

Abstract

The following article discusses ballroom dance as a space for invention and learning. Ballroom dances are understood as a social field that is organized around the interest in this specific dance technique. To conceptualize this, we draw from the writings of Tonial (2011) and Dickow (2020), who research ballroom dance. The notion of technique is delineated through Mauss (2003) and Ortega y Gasset (1963), in addition to the writings of Taylor (2013) and Schechner (2003) regarding performance, allowing us to view ballroom dances as a learning system and as a social context and practice that can be defined by its social significance and history.

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Author Biographies

Giancarlo Martins, Universidade Estadual do Paraná

Doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Mestrado em Comunicação e Semiótica (PUC/SP). Especialização em Fundamentos Estéticos para a arte e educação pela Faculdade de Artes do Paraná (FAP/PR). Graduação em Dança na PUC/PR. Prof. Dr. Adjunto da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR).

Fernanda Goya Setúbal, Universidade Estadual do Paraná

Graduação em Dança pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). Graduação em Letras – Espanhol pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

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Published

2024-04-28

How to Cite

MARTINS, Giancarlo; SETÚBAL, Fernanda Goya. Technique, experience and invention in ballroom dancing. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 50, p. 1–23, 2024. DOI: 10.5965/1414573101502024e0203. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284. Acesso em: 4 dec. 2024.