Choreodramaturgical Atlas: image constellations as a method of creation in dance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103482023e0108

Keywords:

image, Buth dance, creative process, aesthetics, montage

Abstract

The present methodological proposal of choreodramaturgical creation was based on a critical and negative use of the image, having as triggers the poetics and the procedures used by the creator of the Butô dance, Tatsumi Hijikata, and its potential intersections with the universe of the philosophy of the image, mainly with the contributions of thinkers such as Didi-Huberman, Aby Warburg and Georges Bataille. This research began in a post-doctoral period and has gradually gained different material layers as its creative procedures have been updated in different pedagogical and artistic contexts. Therefore, some principles of its conceptual bases are presented here and practical creation experiences are reported in which the Coreodramaturgical Atlas (CDA) has been applied and made more complex in recent years, both in undergraduate and graduate disciplines, and in the process of creating a university artistic research group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eden Silva Peretta, Federal University of Ouro Preto

Pós-doutor pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais. Doutor em Estudos Teatrais e Cinematográficos pelo Departamento de Música e Espetáculo da Università di Bologna (2010), na Itália. Pesquisador visitante junto à mesma universidade. Editor-chefe da revista Ephemera (PPGAC/UFOP). Professor Associado junto ao Departamento (DEART) e ao Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC) da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Pesquisa o corpo nas Artes Cênicas e Visuais.

References

BURCKHARDT, Jacob. A cultura do Renascimento na Itália. Um ensaio. São Paulo: Cia. das Letras, 2003.

CENTONZE, Katja. Aspects of Subjective, Ethnic and Universal Memory. In Ankoku Butō, “Asiatica Venetiana”, 8/9, Venezia, 2003/2004, p. 21-36.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Phasmes: Essais sur l'apparition. Paris: Le Éditions de Minuit, 1998, p.113-120. Trad. Daisy Turrer e Iara Ribeiro.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013a.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A semelhança informe ou o gaio saber visual segundo Georges Bataille. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas ou o Gaio Saber Inquieto: o Olho da História III. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.

KUNIYOSHI, Kazuko. La notazione butoh come crogiolo della creazione: le note coreografiche di Tatsumi Hijikata. In Biblioteca Teatrale (BT), Ritorno a Hijikata: il Butō e la danza moderna nel XX secolo, n. 79-80, Salerno, Giorgio (org.), 2006 (Revista trimestral de estudos e pesquisas sobre o espetáculo).

MADUREIRA, Rafael; YONASHIRO, Andreia. Joana Lopes e a coreodramaturgia: diálogos entre o jogo dramático e a arte do movimento de Rudolf Laban. Cena, Porto Alegre, n. 32, p. 246–258, 2020. DOI: 10.22456/2236-3254.104330. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/ index.php/cena/article/view/104330 . Acesso em: 30 maio 2022.

MICHAUD, Philippe-Alain. Aby Warburg e a imagem em movimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

NARBY, Jeremy. A serpente cósmica: o DNA e a origem do saber. Rio de Janeiro: Dantes, 2018.

NIETZSCHE, Friedrich. O nascimento da tragédia. São Paulo: Companhia de bolso, 2007.

PERETTA, Éden. O soldado nu: raízes da dança butô. São Paulo: Perspectiva, 2015.

PERETTA, Éden. A dança entre a carne e a palavra. In OHNO, Kazuo. Treino e(m) Poema. São Paulo: n-1 Edições, 2016.

PERETTA, Éden. Corpos possíveis. II Série especial de ensaios. Japan Foundation, 2022. Disponível em: https://fjsp.org.br/estudos-japoneses/wp-content/uploads/sites/ 3/2022/03/ peretta-eden-corpos-possiveis.pdf . Acesso em: 16 ago. 2022.

REBECCHI, Marie. Cosa significa "conoscere attraverso il montaggio": Intervista a Georges Didi-Huberman. In Giornale di Filosofia, 2010. Disponível em www.giornaledifilosofia.net/public/scheda.php ?id=140

TAKASHI, Morishita. Hijikata Tatsumi notational butoh: an innovational method for butoh creation. Tokyo: Keio University Art Center, 2015.

TEIXEIRA, Felipe. Aby Warburg e a pós-vida das Pathosformeln antigas. In História da historiografia, Ouro Preto, nº 05, setembro de 2010, p. 134-147.

The Drama Review (TDR). Hijikata Tatsumi: The Words of Butoh, 1, vol. 44, (T165), Kurihara, Nanako (org.), Spring, 2000.

UNO, Kuniichi. Tatsumi Hijikata: pensar um corpo esgotado. São Paulo: n-1 edições, 2018.

Published

2023-09-19

How to Cite

PERETTA, Eden Silva. Choreodramaturgical Atlas: image constellations as a method of creation in dance. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 48, p. 1–28, 2023. DOI: 10.5965/1414573103482023e0108. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24073. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: As práticas da dramaturgia da dança em contexto