Counterdramaturgy and black corporalities: another point of view on the notion of dramaturgy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103482023e0110

Keywords:

dramaturgy, Aristotle, aphrodiaspora, black dances, Elinga

Abstract

This article aims to problematize the concept of dramaturgy originally known and spread since Aristotle's writings in the book Poetics. As an idea of ​​counterdramaturgy, a notion that is immersed in a philosophical complexity of Afro-ancestral “knowledge and doings” was approached, since the concept of dramaturgy does not deal with the basic needs of Afro-Brazilian dances. As a theoretical-philosophical support, reflections of thinkers who make use of African, Afro-Brazilian and anti-colonial epistemologies were used. The thesis was defended that the organizational needs of black narratives and corporeities, presented from their afrodiasporic dances, are connected to the existential corpus sinuosity of thought and to the circularity of events. The methodological paths developed are part of a set of theoretical-practical actions on scenic presence and Afro-Brazilian corporalities on stage developed throughout his work as an artist-researcher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laudemir Pereira Santos, Federal University of Bahia

Pós-doutorado na Universidade Federal da Bahia (UFBA). Doutorado em Teatro na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Mestrado em Teatro na UDESC. Especialização em Teatro no Conservatoire National Supérieur D'art Dramatique, CNSAD, França. Graduação em Letras pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

References

ARISTÓTELES. Poética. Brasília: Imprensa Nacional, 2003.

DOS SANTOS, Juana Elbein. Os Nagô e a Morte. Petrópolis: Editora Vozes, 2012.

CORRADINI, Sandra. Dramaturgia na dança: uma perspectiva coevolutiva entre dança e teatro. 2010. Dissertação (Mestrado em Dança) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2010.

DUPONT, Florence. Aristóteles ou o Vampiro do Teatro Ocidental. Trad. Joseane Prezotto; Marcelo Bourscheid; Rodrigo Tadeu Gonçalves; Roosevelt Rocha; Sergio Maciel - Desterro [Florianópolis]: Ed. Cultura e Barbárie, 2017.

FÉRAL, Josette. Além dos Limites: Teoria e Prática do Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

FRIMAT, François. Qu’est-ce que la Danse Contemporaine? Mayenne: Jouve, 2010.

LEHMANN, Hans-Thies. O Teatro Pós-Dramático. São Paulo: Cosac & Naify, 2008.

MBEMBE, Achille. Crítica da Razão Negra. São Paulo: n-1 edições, 2018.

PAVIS, Patrice. A Encenação Contemporânea: Origens, Tendências, Perspectivas. São Paulo: Perspectiva, 2010.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. São Paulo: Editora da USP, 2006.

SANTOS, Lau. Do Oríkì à Elinga: princípios negro-brasileiros de atuação e encenação. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 12, n. 4, 2022a.

SANTOS, Laudemir Pereira. Improvisações com ob.jetos-arquivo: dançamos-armengue & vestimos parangolés ancestrais. Revista Brasileira de Estudos em Dança, ano 01, n. 01, p. 176-199, 2022b.

SANTOS, Lau. Émí, Ofò, Asé: a Elinga e a dança das mulheres do Àse. Revista Brasileira dos Estudos da Presença, Porto Alegre, v.10. n.3, 2020a.

SANTOS, Lau. A Filosofia do Malandro: Estéticas de um Corpo Encantado pela Desobediência. Revista da ABPN, v.12. n.31, 2020b.

SCHECHNER, Richard. Performance: teoria y prácticas interculturales. Buenos Aires: Libros Del Rojas, 2000.

SODRÉ, Muniz. Pensar Nagô. 2017. 2ª reimpressão, Petrópolis: Vozes, 2018.

TAVARES, Julio. (org.) Gramáticas das Corporeidades Afrodiaspóricas: perspectivas etnográficas. Curitiba: Appris, 2020.

TAVARES, Julio. Dança de Guerra: arquivo e arma (elementos para uma teoria da capoeiragem e da comunicação corporal afro-brasileira). Belo Horizonte: Nandyala, 2012.

WISNIK, José Miguel. O Som e O sentido: uma outra história das músicas. 3ª edição - São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

Published

2023-09-19

How to Cite

SANTOS, Laudemir Pereira. Counterdramaturgy and black corporalities: another point of view on the notion of dramaturgy. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 48, p. 1–24, 2023. DOI: 10.5965/1414573103482023e0110. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24055. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: As práticas da dramaturgia da dança em contexto