The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103482023e0301

Keywords:

artvideodance, Klauss Vianna technique, creative process, dramaturgy, maternal art

Abstract

This article presents the creative process and the construction of the dramaturgy of the videodance parTidabased on the Klauss Vianna Technique (TKV) of dance and somatic education. The videodance was performed by both authors, one who dances in the process of mothering and the other who guides her in the creation process. The creative process at TKV considers procedurality as a principle, improvisation as a technique and lability as a characteristic of choreography. Dramaturgy emerges from the mobility and combination of these factors and other scenic elements, incorporating the unique experience of each body that dances. The videodance reveals the slow departure of a body that was born from another, and the learning of both bodies to live apart. The creative research in TKV is shown here as a political action and reveals it as a possible methodology for a maternal artivism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jaqueline Barbosa Pinto Silva, University of Brasília

Jaqueline Silva is a doctoral student in Performing Arts, Master in Political Science and graduated in Public Policy Management and Law, all from the University of Brasília. As a researcher/collaborator, she is part of the Study and Research Group on Maternity, Parenting and Society at UnB (GMATER/UnB), the Research Group on relations between Society and the State at UnB (RESOCIE/UnB), the Research Group on Politics and Affections of the Chamber of Deputies and the Research Center for Art-Thought & Coexistence Policies - AND Lab (Lisbon/Brasília), and is a postgraduate representative in the Mothers Working Group, linked to the Rectory of UnB.

Jussara Miller, Universidade Estadual de Campinas

Jussara Miller is a dance artist, Master and PhD in Arts from Unicamp and graduated in Dance from the same institution. She is a professor of undergraduate dance at Unicamp and of the lato sensu postgraduate course in Klauss Vianna Technique at PUC - SP.

References

BIROLI, Flávia. Responsabilidades, cuidado e democracia. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 18, p. 81-117, 2015. Acesso em: 12 dez. 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0103-335220151804.

CARLSON, Marvin. Performance: a critical introduction. 3ª ed. New York: Routledge, 2017.

DHILLON, Kim; Francke, Andrea. The C-Word: Motherhood, Activism, Art, and Childcare. Studies in the Maternal. Londres, v. 8, n. 2, p. 1–22, 2016. Acesso em: 12 dez. 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.16995/sim.226.

FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: O que é um autor? Lisboa: Passagens. 1992. p. 129-162. Disponível em: https://historiacultural.mpbnet.com.br/pos-modernismo/Foucault-A_escrita_de_si.pdf. Acesso em 10 out. 2020.

LEITE, J. F. Auto Escrituras performativas: do diário à cena. As teorias do autobiográfico como suporte para a reflexão sobre a cena contemporânea, 2014. Dissertação (Mestrado em Teoria e Prática do Teatro) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27156/tde-27022015-160605/publico/JANAINAFONTESLEITE.pdf. Acesso em: 4 abr. 2020.

LEPECKI, André. Coreopolítica e coreopolícia. ILHA, v. 13, n. 1, p. 41-60, 2012. Acesso em: 18 mai. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/2175-8034.2011v13n1-2p41.

MACÊDO, Silvana Barbosa. A expressão do poder materno na arte contemporânea. In: Seminário Internacional Fazendo Gênero 11. Anais eletrônicos do 13º Congresso Mundos de Mulheres & Fazendo Gênero 11. Florianópolis, p. 1-13, 2017. Acesso em 5 fev. 2023. Disponível em: http://www.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1498841431_ARQUIVO_SILVANA_MACEDO.pdf.

MILLER, Jussara. A escuta do corpo. Sistematização da Técnica Klauss Vianna. São Paulo: Summus, 2007.

MILLER, Jussara. Qual é o corpo que dança? Dança e educação somática para adultos e crianças. São Paulo: Summus, 2012.

MILLER, Jussara; LASZLO, Cora Miller. Corpos em conexão, corpos em presença. Manzuá: Revista de Pesquisa em Artes Cênicas, v. 3, n. 2, p. 95–116, 2021. Acesso em: 20 jun. 2022. DOI: 10.21680/2595-4024.2020v3n2ID23207.

RIBEIRO, Diana; NOGUEIRA, Conceição; MAGALHÃES, Sara Isabel. As ondas feministas: continuidades e descontinuidades no movimento feminista brasileiro. Revista Sul-Sul de ciências humanas e sociais, v. 1, n. 3, p. 57-76, 2021. Acesso em: 2 fev. 2023. DOI: 10.53282/sulsul.v1i03.780.

SARLO, Beatriz. La intimidad pública. Barcelona: Seix Barral, 2018.

VALENTE, Alana Karoline Fontenelle. Maternidade e representação política: discursos e performances no parlamento e no Instagram. Projeto de qualificação aprovado (Doutorado em Ciência Política) - Universidade de Brasília. Brasília, 2022.

ZANELLO, Valeska; ANTLOGA, Carla; PFEIFFER-FLORES, Eileen; RICHWIN, Iara Flor. Maternidade e cuidado na pandemia entre brasileiras de classe média e média alta. Rev. Estud. Fem., v. 30, n. 2, 2022. Acesso em: 3 jan. 2023.

Published

2023-09-19

How to Cite

SILVA, Jaqueline Barbosa Pinto; MILLER, Jussara. The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 48, p. 1–29, 2023. DOI: 10.5965/1414573103482023e0301. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23979. Acesso em: 17 jul. 2024.