The dramaturgy of a puerperium: a videodance based on the Klauss Vianna Technique
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103482023e0301Keywords:
artvideodance, Klauss Vianna technique, creative process, dramaturgy, maternal artAbstract
This article presents the creative process and the construction of the dramaturgy of the videodance parTidabased on the Klauss Vianna Technique (TKV) of dance and somatic education. The videodance was performed by both authors, one who dances in the process of mothering and the other who guides her in the creation process. The creative process at TKV considers procedurality as a principle, improvisation as a technique and lability as a characteristic of choreography. Dramaturgy emerges from the mobility and combination of these factors and other scenic elements, incorporating the unique experience of each body that dances. The videodance reveals the slow departure of a body that was born from another, and the learning of both bodies to live apart. The creative research in TKV is shown here as a political action and reveals it as a possible methodology for a maternal artivism.
Downloads
References
BIROLI, Flávia. Responsabilidades, cuidado e democracia. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 18, p. 81-117, 2015. Acesso em: 12 dez. 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0103-335220151804.
CARLSON, Marvin. Performance: a critical introduction. 3ª ed. New York: Routledge, 2017.
DHILLON, Kim; Francke, Andrea. The C-Word: Motherhood, Activism, Art, and Childcare. Studies in the Maternal. Londres, v. 8, n. 2, p. 1–22, 2016. Acesso em: 12 dez. 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.16995/sim.226.
FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: O que é um autor? Lisboa: Passagens. 1992. p. 129-162. Disponível em: https://historiacultural.mpbnet.com.br/pos-modernismo/Foucault-A_escrita_de_si.pdf. Acesso em 10 out. 2020.
LEITE, J. F. Auto Escrituras performativas: do diário à cena. As teorias do autobiográfico como suporte para a reflexão sobre a cena contemporânea, 2014. Dissertação (Mestrado em Teoria e Prática do Teatro) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27156/tde-27022015-160605/publico/JANAINAFONTESLEITE.pdf. Acesso em: 4 abr. 2020.
LEPECKI, André. Coreopolítica e coreopolícia. ILHA, v. 13, n. 1, p. 41-60, 2012. Acesso em: 18 mai. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/2175-8034.2011v13n1-2p41.
MACÊDO, Silvana Barbosa. A expressão do poder materno na arte contemporânea. In: Seminário Internacional Fazendo Gênero 11. Anais eletrônicos do 13º Congresso Mundos de Mulheres & Fazendo Gênero 11. Florianópolis, p. 1-13, 2017. Acesso em 5 fev. 2023. Disponível em: http://www.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1498841431_ARQUIVO_SILVANA_MACEDO.pdf.
MILLER, Jussara. A escuta do corpo. Sistematização da Técnica Klauss Vianna. São Paulo: Summus, 2007.
MILLER, Jussara. Qual é o corpo que dança? Dança e educação somática para adultos e crianças. São Paulo: Summus, 2012.
MILLER, Jussara; LASZLO, Cora Miller. Corpos em conexão, corpos em presença. Manzuá: Revista de Pesquisa em Artes Cênicas, v. 3, n. 2, p. 95–116, 2021. Acesso em: 20 jun. 2022. DOI: 10.21680/2595-4024.2020v3n2ID23207.
RIBEIRO, Diana; NOGUEIRA, Conceição; MAGALHÃES, Sara Isabel. As ondas feministas: continuidades e descontinuidades no movimento feminista brasileiro. Revista Sul-Sul de ciências humanas e sociais, v. 1, n. 3, p. 57-76, 2021. Acesso em: 2 fev. 2023. DOI: 10.53282/sulsul.v1i03.780.
SARLO, Beatriz. La intimidad pública. Barcelona: Seix Barral, 2018.
VALENTE, Alana Karoline Fontenelle. Maternidade e representação política: discursos e performances no parlamento e no Instagram. Projeto de qualificação aprovado (Doutorado em Ciência Política) - Universidade de Brasília. Brasília, 2022.
ZANELLO, Valeska; ANTLOGA, Carla; PFEIFFER-FLORES, Eileen; RICHWIN, Iara Flor. Maternidade e cuidado na pandemia entre brasileiras de classe média e média alta. Rev. Estud. Fem., v. 30, n. 2, 2022. Acesso em: 3 jan. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.