Research in theatre in RN, unveiling knowledge and creating worlds
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103482023e0201Keywords:
group theater, Potiguar theatre, theater research, practice as researchAbstract
The present article has as its central theme the group theater in Rio Grande do Norte. However, more than presenting the state of the art of the research we carry out, we seek to highlight how we do the research of the potiguar theater. This methodological option has two main reasons: 1. To unveil the knowledge and the research devices that we adopt in our group and projects; and 2. To expose the complexity of the task that we faced when we decided to translate the expression "teatro potiguar" in a way that more about the theater done in our state and country is known. Also, as a research collective, we sought to share some of the results of our investigations. This strategy of making evident some of the results of our ongoing research and the means we use for it reveals that we understand research as a collective act, whose ultimate goal is to create new worlds. In our case, with the broadening of knowledge about the theater being made in deep Brazil.
Downloads
References
BARBA, Eugênio. A canoa de papel: tratado de Antropologia Teatral. São Paulo: Hucitec, 1994.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. São Paulo: Perspectiva, 2014.
BÊ, Antonio. Movimento Popular Escambo Livre de Rua: história, linguagens artísticas e experiências. Carnaúba dos Dantas: Clube de Autores, 2020.
BROOK, Peter. A porta aberta: reflexões sobre a interpretação e o teatro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
CARREIRA, André. Pesquisa como construção do teatro. In. TELLES, Narciso (Org). Pesquisa em Artes Cênicas: textos e temas. Rio de Janeiro: E-papers, 2012.
DANTAS, Maria Josevânia. Cenopoesia, a arte em todo ser: das especificidades artísticas às interseções com a educação popular. 2015. Dissertação (Mestrado Educação) — Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.
DE MARINIS, Marco. Ter experiência da arte: para uma revisão das relações teoria/prática no contexto da nova teatrologia. In. TELLES, Narciso (Org). Pesquisa em Artes Cênicas: textos e temas. Rio de Janeiro: E-papers, 2012.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. São Paulo: Coletivo Periferia, 2003. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/debord/1967/11/sociedade.pdf.
HOUAISS, Antônio & VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
LARROSSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. Trad. Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Coleção Educação: Experiência e Sentido, 2017.
LIMA, Ray. Pelas ordens do rei que pede socorro: um roteiro-manifesto da Cenopoesia. Fortaleza: Expressão Gráfica Editora, 2012.
MARQUES, Mário Osório. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. Petrópolis-RJ: Editora Vozes, 2008.
OLIVEIRA, Adriano M. Fragmentos de um discurso sobre a forma-ação do atorprofessor. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 17, p. 013-019, 2011. DOI: 10.5965/1414573102172011013. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102172011013. Acesso em: 4 jun. 2023.
SANTOS, Márcio Silveira dos. Movimento Popular Escambo Livre de Rua: Se Escambo é Troca, Eu Também Quero Trocar. Porto Alegre: Editora Ueba, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.