A late afternoon, a square, a show: a reading of the dramaturgical aspects in street theater
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573104492023e0206Keywords:
street theater, public spaces, scenic occupations, Final da Tarde Show, dramaturgyAbstract
Street theater is the object of analysis in this work. By this way, with the intention of thinking aboutdramaturgical aspects of scenic occupations in public space, it assumes that the main objective is to make some considerations about street theater as an instrument of reflection. About this, we start observating the show Final da Tarde, by Grupo Teatro de Caretas, pondering relations of this theatrical modality with the city environments. Our theory base is mainly found in the texts “Reflexões sobre o conceito de teatro de rua”, from the André Carreira (Teatro de rua); “Relatos de espaço”, by Michel de Certeau (A invenção do cotidiano); and “Final da Tarde”, by actress Vanéssia Gomes (Cicatriz).
Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. São Paulo: Zahar, 2001.
BRASIL. Código civil e normas correlatas. 5. ed. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2014.
BRASIL. Diário Oficial da União - DOU. República Federativa do Brasil. Ano CLVII; nº 49. Seção 1. Lei nº 13.811/19 (confere nova redação ao Art. 1.520º). Brasília, DF: março, 2019.
BRASIL. Diário Oficial da União - DOU. República Federativa do Brasil. Seção 1. Lei nº 7.716 /89 (Lei do Crime Racial). Brasília, DF: janeiro, 1989.
BRITO, Marcelo Sousa. O teatro que corre nas vias. Salvador: Edufba, 2017.
CABRAL, Michelle N. Processos comunicacionais no teatro de rua: performatividade e espaço público. Jundiaí, SP: Paco, 2017.
CARDOSO, Ricardo José. “Espaço cênico/espaço urbano: reflexões sobre a relação teatro-cidade na contemporaneidade”, 2005. In: CARNEIRO, Ana; TELLES, Narciso (Org.). Teatro de Rua: olhares e perspectivas. Rio de Janeiro: E-Papers Serviços Editoriais, 2005, p. 38-59.
CARREIRA, André. “Reflexões sobre o conceito de teatro de rua”, 2005. In: CARNEIRO, Ana; TELLES, Narciso (Org.). Teatro de Rua: olhares e perspectivas. Rio de Janeiro: E-Papers Serviços Editoriais, 2005, p. 20-37.
CARREIRA, André. “Teatro de invasão”, 2008. In: LIMA, Evelyn F. Werneck (Org.). Espaço e Teatro: do edifício teatral à cidade como palco. Rio de Janeiro: 7Letras, 2008, p. 67-78.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 18. ed. Apresentação: Luce Giard. Trad.: Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012, p. 182-198.
D’ANDRÉA, Isabela Minelli et al. Casamento infantil no Brasil: parem de apagar a infância de nossas meninas, 2021. Revista Consultor Jurídico. Revista on line. Boletim de notícias ConJur. Disponível em: https://www.conjur.com.br/2021-jan-13/escritos-mulher-precisamos-falar-casamentoinfantilbrasil#:~:text=Em%202019%2C%20a%20Lei%2013.811,idade%20em%20casos%20de%20gravidez. Acesso em: 29 out. 2022.
GOMES, Vanéssia. Cicatriz: desmontagem de uma trajetória em teatro de rua. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2021.
GRUPO TEATRO DE CARETAS (Realização). Final da Tarde, 2014. Direção/Dramaturgia: André Carreira. Duração: 29min58seg. Áudio: Português. Classificação: Livre. Gravado no centro da cidade de Fortaleza - CE, em 11/04/2017. Disponível em: https://www.youtube.co m/watch?v=rGrpxjeVN7g, no canal do YouTube “Teatro de Caretas Teatrodecaretas”. Acesso em: 02 out. 2022.
KOSOVSKI, Lídia. “A casa e a barraca”, 2005. In: CARNEIRO, Ana; TELLES, Narciso (Org.). Teatro de Rua: olhares e perspectivas. Rio de Janeiro: E-Papers Serviços Editoriais, 2005, p. 8-19.
LIMA, Evelyn. F. Werneck (Org.). Espaço e Teatro: do edifício teatral à cidade como palco. Rio de Janeiro: 7Letras, 2008.
LIMA, Evelyn F. Werneck. “Prefácio: entre o teatro e a cidade”, 2008. In: LIMA, Evelyn F. Werneck. (Org.). Espaço e Teatro: do edifício teatral à cidade como palco. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2008, p. 7-11.
SHAKESPEARE, William. Hamlet, príncipe da Dinamarca. Trad.: Ana Amélia Mendonça e Barbara Heliodora. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.