Two doors to landscapes of the end of the world in the contemporary scene of Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0204

Keywords:

Brazilian theater, Theater from Ceará, Anthropocene, Cheerful pessimism, Landscape

Abstract

This article discusses some aspects associated with the idea of ​​the end of the world to approach the landscapes created by two contemporary stagings produced in the state of Ceará. The shows Pra Frente o Pior (2016) by Inquieta CIA – colective direction and Paraíso (2019) by Teatro Máquina – directed by Fran Teixeira are approached in the light of propositions by authors such as Déborah Danowski and Eduardo Viveiros de Castro (2017), Ailton Krenak (2020), Eleonora Fabião (2013), Alexandre Dal Farra Martins (2018), among others. The reflective journey undertaken configures two doors, associated with the notions of Anthropocene and cheerful pessimism, as possible contributions to the analysis of scenic creations interested in the poetic articulations of the end.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivanildo Silva Lima Filho, Instituto Federal do Ceará

Mestrando do programa de Mestrado profissional em Artes pelo Instituto Federal do Ceará (IFCE).  Licenciatura em Teatro pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE).

Francis Wilker de Carvalho, Federal University of Ceará

Doutorado em Artes pela Universidade de São Paulo (USP). Mestrado em Artes Cênicas pela USP. Especialização em Direção Teatral pela Faculdade de Artes Dulcina de Moraes. Graduação em Educação artística pela Universidade de Brasília (UnB). Professor adjunto do curso de licenciatura em Teatro e do Programa de Pós-graduação em Artes do Instituto de Cultura e Arte da Universidade Federal do Ceará. Professor colaborador do Mestrado Profissional em Artes do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará.

References

ARAÚJO, Antônio. A encenação performativa. Sala Preta, São Paulo, v. 8, p. 253-258, 2008. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v8i0p253-258. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57375. Acesso em: 28 set. 2022.

BENJAMIN, Walter. Rua de mão única: obras escolhidas II. 5. Ed. São Paulo: Brasiliense, 2000.

BESSE, Jean-Marc. O gosto pelo mundo: exercícios da paisagem. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014.

BRUM, Eliane. Exaustos-e-correndo-e-dopados. El país, 2016. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2016/07/04/politica/1467642464_246482.html. Acesso em: 31 de ago. 2022

CARDOSO, Thereza Christina Rocha; CAMPOS, Andrei Bessa Siqueira. Pra frente o pior: corpo e dramaturgia em negociação. Repertório, Salvador, n. 36, p. 137-163, set. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.9771/rr.v1i36.38085. Acesso em: 27 jul. 2023.

COLLOT, Michel. Poética e filosofia da paisagem. 1. Ed. – Rio de Janeiro: Editora Oficina Raquel, 2013.

COMITÊ INVISIVEL. Motim e destituição agora. São Paulo: N-1 Edições, 2018.

DANOWSKI, Déborah; VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Há mundo por vir? Ensaio sobre os medos e os fins. Desterro (Florianópolis); Cultura e Barbárie; Instituto Socioambiental, 2017.

DELEUZE, Gilles. Sobre teatro: Um manifesto de menos. Trad.: Fátima Saadi, Ovídio de Abreu, Roberto Machado. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2010.

FABIÃO, Eleonora. Programa Performativo: o corpo em experiência. ILINX. 2013. Disponível em: https://orion.nics.unicamp.br/index.php/lume/article/view/276/256. Acesso em: 10 set.2022.

FERÁL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Sala Preta, São Paulo, v. 8, p. 197, nov. 2008. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v8i0p197-210. Acesso em: 27 jul. 2023.

FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

INQUIETA CIA; PIRES, Andréia Moreira; CAMPOS, Andrei Bessa Siqueira, et al. Arquivo do Pior. Revista Vazantes: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes da UFC, Fortaleza, v. 1, n. 1, p. 206-245, 2017. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/34070. Acesso em: 27 jul. 2023.

KOPENAWA, Davi; BRUCE, Albert. A queda do céu: Palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

MARTINS, Alexandre Ferreira Dal Farra. Por um teatro que coloque o mal em cena. Revista Cult, São Paulo, 2018. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/por-um-teatro-que-coloque-o-mal-em-cena/ Acesso em: 20 de ago. 2022.

MENDES, João. O “Antropoceno” por Paul Crutzen & Eugene Stoermer. Anthropocenica. Revista de Estudos do Antropoceno e Ecocrítica, [s. l.], v. 1, p. 113-116, nov. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.21814/anthropocenica.3095. Acesso em: 27 jul. 2023.

PELBART, Peter Pál. A terra, a guerra, a insurreição. Revista Eco-Pós, [s. l.], v. 18, n. 2, p. 161–170, out. 2015. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/2665. Acesso em: 27 jul. 2023.

Prado, Noá Araujo. Um teatro para o antropoceno. Fortaleza: IFCE, 2016. Disponível em: biblioteca.ifce.edu.br/index.asp?codigo_sophia=60148. Acesso em: 13 nov. 2022.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Diálogos sobre fim do mundo. El País. 2014. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2014/09/29/opinion/1412000283_365191.html. Acesso em: 31 ago. 2022.

Published

2023-07-24

How to Cite

LIMA FILHO, Ivanildo Silva; CARVALHO, Francis Wilker de. Two doors to landscapes of the end of the world in the contemporary scene of Ceará. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 47, p. 1–26, 2023. DOI: 10.5965/1414573102472023e0204. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23032. Acesso em: 21 nov. 2024.