Two doors to landscapes of the end of the world in the contemporary scene of Ceará
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0204Keywords:
Brazilian theater, Theater from Ceará, Anthropocene, Cheerful pessimism, LandscapeAbstract
This article discusses some aspects associated with the idea of the end of the world to approach the landscapes created by two contemporary stagings produced in the state of Ceará. The shows Pra Frente o Pior (2016) by Inquieta CIA – colective direction and Paraíso (2019) by Teatro Máquina – directed by Fran Teixeira are approached in the light of propositions by authors such as Déborah Danowski and Eduardo Viveiros de Castro (2017), Ailton Krenak (2020), Eleonora Fabião (2013), Alexandre Dal Farra Martins (2018), among others. The reflective journey undertaken configures two doors, associated with the notions of Anthropocene and cheerful pessimism, as possible contributions to the analysis of scenic creations interested in the poetic articulations of the end.
Downloads
References
ARAÚJO, Antônio. A encenação performativa. Sala Preta, São Paulo, v. 8, p. 253-258, 2008. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v8i0p253-258. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57375. Acesso em: 28 set. 2022.
BENJAMIN, Walter. Rua de mão única: obras escolhidas II. 5. Ed. São Paulo: Brasiliense, 2000.
BESSE, Jean-Marc. O gosto pelo mundo: exercícios da paisagem. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014.
BRUM, Eliane. Exaustos-e-correndo-e-dopados. El país, 2016. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2016/07/04/politica/1467642464_246482.html. Acesso em: 31 de ago. 2022
CARDOSO, Thereza Christina Rocha; CAMPOS, Andrei Bessa Siqueira. Pra frente o pior: corpo e dramaturgia em negociação. Repertório, Salvador, n. 36, p. 137-163, set. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.9771/rr.v1i36.38085. Acesso em: 27 jul. 2023.
COLLOT, Michel. Poética e filosofia da paisagem. 1. Ed. – Rio de Janeiro: Editora Oficina Raquel, 2013.
COMITÊ INVISIVEL. Motim e destituição agora. São Paulo: N-1 Edições, 2018.
DANOWSKI, Déborah; VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Há mundo por vir? Ensaio sobre os medos e os fins. Desterro (Florianópolis); Cultura e Barbárie; Instituto Socioambiental, 2017.
DELEUZE, Gilles. Sobre teatro: Um manifesto de menos. Trad.: Fátima Saadi, Ovídio de Abreu, Roberto Machado. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2010.
FABIÃO, Eleonora. Programa Performativo: o corpo em experiência. ILINX. 2013. Disponível em: https://orion.nics.unicamp.br/index.php/lume/article/view/276/256. Acesso em: 10 set.2022.
FERÁL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Sala Preta, São Paulo, v. 8, p. 197, nov. 2008. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v8i0p197-210. Acesso em: 27 jul. 2023.
FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.
INQUIETA CIA; PIRES, Andréia Moreira; CAMPOS, Andrei Bessa Siqueira, et al. Arquivo do Pior. Revista Vazantes: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes da UFC, Fortaleza, v. 1, n. 1, p. 206-245, 2017. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/34070. Acesso em: 27 jul. 2023.
KOPENAWA, Davi; BRUCE, Albert. A queda do céu: Palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
MARTINS, Alexandre Ferreira Dal Farra. Por um teatro que coloque o mal em cena. Revista Cult, São Paulo, 2018. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/por-um-teatro-que-coloque-o-mal-em-cena/ Acesso em: 20 de ago. 2022.
MENDES, João. O “Antropoceno” por Paul Crutzen & Eugene Stoermer. Anthropocenica. Revista de Estudos do Antropoceno e Ecocrítica, [s. l.], v. 1, p. 113-116, nov. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.21814/anthropocenica.3095. Acesso em: 27 jul. 2023.
PELBART, Peter Pál. A terra, a guerra, a insurreição. Revista Eco-Pós, [s. l.], v. 18, n. 2, p. 161–170, out. 2015. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/2665. Acesso em: 27 jul. 2023.
Prado, Noá Araujo. Um teatro para o antropoceno. Fortaleza: IFCE, 2016. Disponível em: biblioteca.ifce.edu.br/index.asp?codigo_sophia=60148. Acesso em: 13 nov. 2022.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Diálogos sobre fim do mundo. El País. 2014. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2014/09/29/opinion/1412000283_365191.html. Acesso em: 31 ago. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.