The creation of bodies in experience in the autofictional performance Casa Vazia
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0208Keywords:
Autofiction, Performativity, Theatricality, Bodies in experienceAbstract
“One house, five performers, 24 hours: arrive when you can, leave when you want” – this was the synopsis of the autofictional performance Casa Vazia, a work that falls within the contagion zone between theatricality and performativity and bets so much on a space-time relationship unconventional as in the radical proximity between performers and spectators. From process materials, interviews with the cast and a bibliographic review, the article investigates how Casa Vazia established itself as a potent aesthetic-political field for the creation of bodies that vibrate, that is, bodies in experience, through the circulation, agency and negotiation of affections, memories and desires between actors, spectators, the space of the house and the territory of the city. The work contributes with reflections on the modes of operation of the contemporary scene, with emphasis on the oscillation between scene and non-scene and the experimentation of non-traditional relationships between performers and spectators.
Downloads
References
BARRA, Camila. Depoimento da espectadora Camila Barra. In: Casa Vazia: do lado de dentro. Rio de Janeiro, 19 de janeiro de 2016. Disponível em: http://colecaocasavazia.blogspot.com/2016/01/depoimento-de-camila-barra-sobre.html. Acesso em: 01 jun. 2019.
BROOK, Peter. A porta aberta: reflexões sobre a interpretação e o teatro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
CABRAL, Ricardo. Entrevista com o ator Ricardo Cabral concedida a Gabriel Morais, em 18/03/2019, no bairro do Flamengo, na cidade do Rio de Janeiro. In: MORAIS, Gabriel. Teatro Performativo Autoficcional: Experiências Estético-Políticas na Cena Contemporânea. Rio de Janeiro, 2020. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2020.
Casa Vazia – Espetáculo. 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=j7L5VsPom-A&feature=youtu.be. Acesso em: 27 nov. 2019.
DELEUZE, Gilles. Espinosa e nós. In: DELEUZE, Gilles. Espinosa: Filosofia Prática. São Paulo: Editora Escuta, 2002, p. 125-135.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. 28 de novembro de 1947 – Como criar para si um corpo sem órgãos. In. DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 3. São Paulo: Editora 34, 1999, p. 8-27.
DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. São Paulo: Perspectiva, 1995.
FABIÃO, Eleonora. Programa Performativo: o corpo-em-experiência. In: ILINX Revista do LUME. Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas Teatrais da UNICAMP: #4, 2013, p. 1-11.
FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.
FIGUEIRA, Isabel. Entrevista com a atriz Isabel Figueira concedida a Gabriel Morais, em 03 abr. 2019, via chamada de vídeo no WhatsApp. In: MORAIS, Gabriel. Teatro Performativo Autoficcional: Experiências Estético-Políticas na Cena Contemporânea. Rio de Janeiro, 2020. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro.
MIGUEL, mariah. Apresentação magnética. In. MIGUEL, mariah. Casa Vazia: do lado de dentro. Rio de Janeiro, 05 de dezembro de 2014. Disponível em: http://colecaocasavazia.blogspot.com/2014/12/apresentacao-magnetica.html. Acesso em: 02 jun. 2019.
MIGUEL, mariah. Entrevista com a atriz mariah miguel concedida a Gabriel Morais, em 24/03/2019, no bairro de Santa Tereza, na cidade do Rio de Janeiro. In: MORAIS, Gabriel. Teatro Performativo Autoficcional: Experiências Estético-Políticas na Cena Contemporânea. Rio de Janeiro, 2020. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2020.
MIGUEL, mariah. Mariah 13/14. In: Casa Vazia: do lado de dentro. Rio de Janeiro, 16 de agosto de 2016. Disponível em: http://colecaocasavazia.blogspot.com/2016/08/mariah-1314.html. Acesso em: 01 jun. 2019.
MORAIS, Gabriel. Teatro Performativo Autoficcional: Experiências Estético-Políticas na Cena Contemporânea. Rio de Janeiro, 2020. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Disponível em: https://www.ppgac-ecoufrj.com.br/uploads/f/s/disserta-gabriel-morais_Rprp.pdf.
SANCHEZ, José. Prácticas de lo real en la escena contemporânea. Madrid: Visor Libros, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.