Vulnerability as an aspect of acting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101462023e0205

Keywords:

vulnerability, acting, Coletiva Teatro, performative theatre, performative art, performance

Abstract

This study examines vulnerability in acting using bioethics, social sciences and psychology revealing it as a crucial and significant aspect for further development. To observe, develop and apply vulnerability to acting, Coletiva Teatro divides the creative process in phases as a methodical parameter. From Stanislavski's, Fabião's, and Féral’s perspectives on acting, vulnerability reveals itself as pertinent for projects involving acting, performance and performative theatre. The observation of vulnerability and its respective vulnerating agents allows the recognition of its operating modes and the search for creative solutions that enable a healthy and productive relationship with it as a potent artistic tool.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Henrique Silva Lopes, University of Brasília

Mestrado em Artes Cênica pela Universidade de Brasília (UnB). Graduação em Artes Cênica (UnB). Professor e ator. 

Nitza Tenenblat, University of Brasília

Doutorado em Performance Studies pela Universidade da California - Davis (2011). Mestrado em Mestrado em Artes - Royal Holloway University of London (2002). Graduação em Licenciatura Plena em Educação Artística pela Faculdade de Artes Dulcina de Moraes (1999). Profa. Dra. Adjunto III da Universidade de Brasília (UnB).

References

BROWN, Brené. A coragem de ser imperfeito. Trad. Joel Macedo. Rio de Janeiro: Sextante, 2013.

FABIÃO, Eleonora. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, São Paulo, v.8, p. 235-246, 2008. Acesso em: 23 ago. 2022. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v8i0p235-246.

FÉRAL, Josette. Além dos Limites: teoria e prática do teatro. Trad. J. Guinsburg e A. Sousa. São Paulo: Perspectiva, 2015.

FERRACINI, Renato. Ensaios de Atuação. São Paulo: Perspectiva, 2013.

HOSSNE, William Saad. Dos referenciais da Bioética – a vulnerabilidade. Revista Bioethikos- Centro Universitário São Camilo, p.41-51, 2009. Acesso em: 05 abri. 2022. Disponível em: http://www.saocamilo-sp.br/pdf/bioethikos/68/41a51.pdf

KAPLAN, Donald M. On Stage Fright. The Drama Review: TDR. JSTOR, Cambridge University Press, p. 60–83, 1969. Acesso em: 23 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.2307/1144506.

LOPES, Pedro Henrique Silva. A Vulnerabilidade como aspecto de atuação na Coletiva Teatro. Dissertação (Mestrado) - Departamento de Artes Cênicas- Universidade de Brasília, Brasília, 2022.

PUCCETTI, Ricardo. O Riso em Três Tempos. Revista do LUME, Campinas, n. 1, p. 67-74,1998, 1998. Acesso em: 23 ago. 2022. Disponível em: https://orion.nics.unicamp.br/index.php/lume/article/view/161.

SIMMONDS, Janette Graetz; SOUTHCOTT, Jane E. Stage Fright and Joy: Performers in Relation to the Troupe, Audience, and Beyond. International Journal of Applied Psychoanalytic Studies, [S. l.], p. 318–329, 2012. Acesso em: 23 ago. 2022. Doi: 10.1002/aps.327

STEPTOE, Andrew et al. The impact of stage fright on student actors. British Journal of Pychofogy, Grã-Bretanha, p. 27-39, 22 fev. 1995. Acesso em: 17 out. 2017. DOI: 10.1111/j.2044-8295.1995.tb02544.x

STANISLAVSKI, Constantin. A Preparação do Ator. Trad. Pontes de Paula Lima. 17.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

TENENBLAT, N. Portas Poéticas: espaço para a imprevisibilidade poética em cena. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1-30, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200037. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18144. Acesso em: 10 abril 2023.

TENENBLAT, N. Direção e Direcionalidade na Criação em Coletivo. ILINX - Revista do LUME - Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas Teatrais, UNICAMP, v. 7, p. 1-9, 2015. Disponível em https://orion.nics.unicamp.br/index.php/lume/issue/view/21. Acesso em: 10 de abril de 2023.

Published

2023-04-27

How to Cite

LOPES, Pedro Henrique Silva; TENENBLAT, Nitza. Vulnerability as an aspect of acting. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 46, p. 1–26, 2023. DOI: 10.5965/1414573101462023e0205. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22860. Acesso em: 23 nov. 2024.