Maps and Desires: Maps and Desires - the universes of Ensaio para uma Cartografia and O Escuro que te Ilumina in Mónica Calle’s theatre
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0109Keywords:
Performative cartography, Dramaturgy of the body, Endurance, Gospels, Mónica CalleAbstract
This paper inquiries the performative turn in the theater of Monica Calle – Casa Conveniente, where the speech, apparently excluded, and the dramaturgy of the body, in exacerbation, will become a mode of "absent text". To this end, two performances are compared, Ensaio para uma Cartografia and O Escuro que te Ilumina ou as Últimas Sete Palavras de Cristo, together with its creative universes. Developing a historiography of the company, discussing a spectatorship of the aesthetics of this theatre-maker and textualizing the experiences of the body, we come to suggest that a performative cartography is the result of the spatial and subjective maps of these universes. Based on an autoethnographic approach, we have immersed (in a theoretical and practical way) in the drive, the desire, the physical and spiritual endurance and in the singular-collective dialectic – features of Calle’s artistic work. Using distinct writing regimes, the paper is divided into two parts: in I, the creation phases of the two universes are analyzed and, in II, a committed essay as a researcher-performer is sketched.
Downloads
References
BARTHES, Roland. O Prazer do Texto. Lisboa: Edições 70, 1980.
Bíblia Sagrada, edição pastoral. Lisboa. Edições Paulus, 2000.
BRECHT, Bertolt. Os sete pecados mortais dos pequeno-burgueses. In: Teatro 4. Lisboa: Cotovia, 2007.
BRILHANTE, Maria João; AZEVEDO, Eunice Tudela; VICENTE, Gustavo. Mónica Calle: Acreditar e existir nas palavras. Sinais de Cena, v.1, n.1, 174–214, 2016. Acesso em: 14 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2016.0014
COELHO, Sílvia Pinto. Antídoto e método: práticas de investigação artística em contexto coreográfico. Sinais de Cena, v.2, n.4, 40-61, 2020. Acesso em: 10 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0005
DANAN, Joseph. Absence et présence du texte théâtral. Arles : Actes Sud-Papiers, 2018.
DANAN, Joseph. O texto ausente. A Presença do texto da dança e no teatro contemporâneos, 14-27, 2020. Acesso em: 9 jul. 2022. https://repositorio.ul.pt/jspui/bitstream/10451/44232/1/66329c_6e46a7f420694e8bb8b1b94981a49020.pdf
DANTAS, Mônica Fagundes. Ancoradas no Corpo, Ancoradas na Experiência: Etnografia, Autoetnografia e Estudos em Dança. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 27, p. 168-183, 2016. Acesso em: 1 ago. 2022. DOI: 10.5965/1414573102272016168.
DERRIDA, Jacques. Margens da Filosofia. Porto: Rés Editora, s/d.
DIREITINHO, José Riço. O Escuro que te Ilumina. Lisboa: Quetzal, 2018.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estética do Performativo. Lisboa: Orfeu Negro, 2019.
FONSECA, Tânia; KIRST, Patrícia Gomes (org.). Cartografias e Devires: a Construção do Presente. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.
FOSTER, Hal. The Return of the Real: Art and Theory at the End of the Century. Mass.: MIT Press, 1996.
LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. Lisboa: Orfeu Negro, 2017.
LOPES, Luís Mário. A boa alma. Revista Fluir n. 5 – junho, 2020. Acesso em: 10 jul. 2022. https://viewer.joomag.com/fluir-fluir-n%c3%bamero-5-junho-2020/0747374001591054209?short
MARTIN, Carol. Theatre of the Real. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015.
MARQUES, António Figueiredo. Corpo entrevistos, ou como recomeçar. Folha de Sala do ciclo de solos Este é o meu Corpo, de Mónica Calle, Teatro Nacional de S. João, Porto, Portugal, 2020. Acesso em: 1 out. 2022. https://storage.googleapis.com/assets.tnsj.pt/documents/205eb4ac-programa-de-sala-ciclo-este-e-o-meu-corpo.pdf
MARQUES, António Figueiredo. “Carta-performance: pensamento artístico e mise-en-scène enunciativa”. Sinais de Cena, Centro de Estudos de Teatro, no prelo.
NOLD, Christian. Emotional Cartography: Technologies of the Self. Edição de autor, 2009. Acesso em: 9 jun. 2021. http://www.emotionalcartography.net/
O’ROURKE, Karen. Walking and Mapping: Artists as Cartographers. Mass.: MIT Press, 2013.
PAIS, Ana. Comoção: Os Ritmos Afetivos do Acontecimento Teatral. 2014. Tese (Doutorado em Estudos Artísticos) – Faculdade de Letras – Universidade de Lisboa, Lisboa, 2014.
PARK, Adam. Performing as Mapping: An examination of the role of site‐specific performance practice as a methodology to map and/or reimagine sites of urban regeneration. Tese (Doutorado em Arquitetura) – University of Sheffield, Sheffield, 2014.
PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (org.). Pistas do Método da Cartografia: Pesquisa-intervenção e Produção da Subjetividade. Porto Alegre: Editora Sulina, 2009.
PELIAS, Ronald. Writing autoethnography: the personal, poetic, and performative as compositional strategies. In: Tony Adams, Stacy Holman Jones, Carolyn Ellis (org.). Handbook of autoethnography, p.121-132. Oxford & New York: Routledge, 2022.
RAPOSO, Paulo. Em busca de um teatro das fragilidades: Mónica Calle e o seu caminho feito de resistência e coragem até 'casa'. In: Seminário Internacional Fazendo Gênero, 11 e 13th Women’s Worlds Congress, Florianópolis, 2017. Acesso em: 1 jul. 2021. http://hdl.handle.net/10071/16961
ROLNIK, Suely. Cartografia Sentimental: Transformações Contemporâneas do Desejo. Porto Alegre: Editora Sulina/Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2011.
SARAMAGO, José. O Evangelho Segundo Jesus Cristo. Lisboa: Editorial Caminho, 1998.
SARRAZAC, Jean-Pierre. O Outro diálogo: elementos para uma poética do drama moderno e contemporâneo. Lisboa: Editora Licorne, 2011.
SCHECHNER, Richard. “About Performance: A Conversation with Richard Schechner”. Entrevista concedida a Cláudia Madeira, Cristina Pratas Cruzeiro, Anne Douglas e Helena Elias. Arts, online v.11, n.1(14), 2022. Acesso em: 1 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.3390/arts11010014.
SCHNEIDER, Rebeca. Performing Remains: Art and War in Times of Theatrical Re-enactment. New York: Routledge, 2011.
SPATZ, Ben. What a body can do: Technique as knowledge, practice as research. Oxford & New York: Routledge, 2015.
SPRY, Tami. Body, paper, stage: Writing and performing autoethnography. New York: Routledge, 2011.
TACKELS, Bruno. Escritores de palco: Algumas observações para uma definição. Sinais de Cena nº. 15, 68-74, 2011.
DOI: https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2011.0014
WILSON, Thomas M.; Hastings Donnan (orgs.). A Companion to Border Studies. Hoboken: Wiley Blackwell, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.