The comic allegory as scenic artifice in the choreographic works of Quasar Cia. de Dança (1989-1992)
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0206Keywords:
Dance history, Comic allegory, Quasar Cia de Dança, Humor, DanceAbstract
This article analyzes the scenic works of Quasar Cia. de Dança in its first five years, especially in the period between 1989 and 1992. The aim of the study is to investigate historically, the details of the process of the configuration of humor as a scenic resource that characterized the works of the company from Goiania. For this purpose, the research makes use of choreographic works, interviews and articles published in the written press as historical sources. The analysis of these documents is guided by theories of dance studies, history and art history.
Downloads
References
ALBERTI, Verena. O riso e o risível na história do pensamento. Rio de Janeiro: FGV, 1999.
ALENCAR, Jorge. Dança Contemporânea e Comicidade. Idanca.net, 18 jun. 2008. Disponível em: < http://idanca.net/danca-contemporanea-e-comicidade/ >. Acesso em: 12 mai. 2022.
BLOCH, Marc. Apologia da história, ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
CERTEAU, Michael de. O que Freud fez da história. In: A Escrita da História. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002, p. 281-300.
DIAS, Hugo Oliveira. Descentrando o coreógrafo como gênio da dança: uma análise sobre Henrique Rodovalho e sua atuação junto à Quasar Cia. de Dança (1988-1997). Artigo (Graduação em Dança) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2021.
DIAS, Hugo Oliveira; GUARATO, Rafael. Dança e sonhos em rede: os primeiros 10 anos da Quasar Cia. de Dança (1988-1998). Anais do VI Encontro Científico da Associação Nacional de Pesquisadores em Dança - ANDA. Salvador: ANDA, 2019, p.1557-1562.
ENAUDEAU, Corinne. La paradoja de la representación. Buenos Aires: Editorial Paidos, 2006.
FAVORETTO, Mara. Charly García: alegoría y rock. Música Popular em Revista, Campinas, ano 2, v. 1, p. 125-51, jul.-dez. 2013.
FLETCHER, Angus. Alegoría. Teoría de un modo simbólico. Madrid: Ediciones Akal. S.A., 2002.
FREUD, Sigmund. Os chistes e sua relação com o inconsciente (1905). In: FREUD, Sigmund. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Edição standard brasileira. Trad. Margarida Salomão. Vol. VIII. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
GERALDI, Silvia. Raízes da teatralidade na dança paulistana, duas criadoras Célia Gouvêa e Sônia Mota. Curitiba: Prismas, 2015.
GIGENA, María Martha; DORIN, Patricia. Hacer la historia en escena: cuerpos del presente y relatos de pasados posibles. Revista Brasileira de Estudos em Dança, vol.01, n. 01, p. 40-67, 2022.
GINZBURG, Carlo. Investigando Piero: o Batismo, o ciclo de Arezzo, a Flagelação de Urbino. São Paulo, Cosac Naify, 2010.
GINZBURG, Carlo. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, Carlo. Mitos, Emblemas e Sinais. São Paulo: Cia. das Letras, 1989, p.143-275.
GUARATO, Rafael. O ano em que a Quasar quase terminou... ou como a interrupção das atividades da Quasar em 1993 ressoou em sua permanência. In: GUARATO, Rafael e DIAS, Hugo Oliveira (Org.). Quasar em n9ve perspectivas. Salvador: ANDA, 2022. Pp. 69-106.
GUARATO, Rafael; DIAS, Hugo Oliveira. Quasar Cia. de Dança como arauto da modernidade ‘nesse cerradão bravo’: nuances entre dança, cidade e aspirações urbanas entre os anos de 1988 e 1996. In: GUARATO, Rafael; CADÚS, Eugenia; MARQUES, Roberta Ramos. (Org.). Memórias e histórias da dança por vir. Salvador: ANDA, 2020, p. 242-275.
HANSEN, João Adolfo. Alegoria: construção e interpretação da metáfora. São Paulo: Hedra; Campinas: Editora da Unicamp, 2006.
MARTIN, Randy. Dance as a social movement. Social Text, 12, 1985, p. 54-70
MAZZA, Samuel Nogueira. NO SINGULAR (2012): dança contemporânea ou ferramenta de um projeto modernizador? Monografia (Graduação em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.
MOSTAÇO, Edélcio, Considerações sobre o conceito de teatralidade. DAPesquisa, Florianópolis, v.2, n.4, p. 56-61, 2007.
MUNDIM, Ana Carolina. A comicidade como possibilidade criativa na dança contemporânea. ouvirOUver, Uberlândia, v. 9, n. 1, p. 46-58, 2014.
RIBEIRO, Luciana. Breves danças à margem: explosões estéticas de dança na década de 1980 em Goiânia. Goiânia: Eclea, 2018.
RIBEIRO, Paula Cristina Peixoto. Quasar Companhia de Dança: expressão da contemporaneidade em Goiás. Pensar a Prática, 6: p. 87-106, 2002/2003.
ROCHELLE, Henrique. Dois momentos e uma perspectiva da Quasar Cia de Dança. Anais do VII Congresso ABRACE. Porto Alegre, 2012.
ROCHELLE, Henrique. Estilo e Comunicação nas Coreografias da Quasar Cia de Dança. Anais do I Seminário de Pesquisas do PPG Artes da Cena. Campinas: Unicamp, 2013. p. 52-58.
SILVA, Michael; CORREIA, Paulo Petronilio. A Performance para o Riso: a Comicidade na Quasar Cia. de Dança a Partir de “Por Instantes de Felicidade” (2008). Arte da Cena, Goiânia, v. 2, n. 3, p. 53–71, 2016.
VENTUNA, Rafael. Quasar cia. de Dança - quando arte e negócio movem-se juntos. Monografia (Trabalho de Conclusão do Curso MBA em Bens Culturais) – Cultura, Economia e Gestão do Programa FGV Management. São Paulo: Fundação Getúlio Vargas, 2012.
WILLIAMS, Raymond. Cultura e Sociedade. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1978.
Fontes em áudio
BICALHO, Vera Regina Santana. Goiânia, (via google meet), 02 mai. 2022. Entrevista.
RODOVALHO, Henrique. São Paulo/Goiânia (via google meet), 08 set. 2021. Entrevista.
Fontes impressas
ABREU, Sebastião Vilela. “Quasar” vai dançar na Alemanha. O Popular. Goiânia, 07 dez. 1995.
BEZERRA, Valbene. Dança versus conservadorismo. O Popular. Goiânia, 16 dez. 1994. (Caderno 2)
CARDOSO, Patrícia. Passos inovadores. O Popular, 13 jan. 1990. (Caderno 2)
DECONTO, Jaime. Quasar: a pesquisa contra. Correio do Triângulo, Uberlândia, 26 out. 1991.
GRUPO Quasar vai apresentar o espetáculo “3 é melhor”. O Triângulo. Uberlândia, 24 out. 1991
GUZMÁN, Mauricio. Divierta y no joda. La Prensa. Santa Fé de Bogotá, 25 ago. 1992.
O GRUPO Quasar de Goiânia, convidado especial para abertura do Seminário. Jornal de Brasília, 25 out. 1991, p. 7.
RAMIREZ, Wilson Escobar. “Não Perturbe”, o la decadencia en simples movimientos. La Patria. Manizales, 24 ago. 1992.
SILVEIRA, Adevania. A dança de um novo tempo. Diário da Manhã, 17 dez. 1989.
TEATRO de Ruptura. La Patria. Manizales, 24 ago. 1992.
UMA estrela quer brilhar. Diário da Manhã, 18 abr. 1990. (Revista)
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.