Actresses in the amateur theater of São Luís in the first half of the 20th century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102442022e0205

Keywords:

Amateur theater, Theater from Maranhão, Actresses

Abstract

The objective of this article was to highlight names and profiles of actresses from the São Luís amateur theater of the early 20th century. This theme was supported by the absence of records of women's names in the city's dramatic societies between 1901 and 1919, observed in the local press. Contrary to the context prior to 1920, from then onwards there is a diffusion, in local newspapers, of the names of amateur actresses. Who and what were the scenic profiles of the actresses who challenged social dogmas and stood out on the stages of the São Luís amateur theater at the beginning of the 20th century? These names lost in the history of São Luís theater were listed based on documentary research centered on newspapers of the time, since there is a hiatus in this theme until then. The introductory character of this record is in line with the macro problem verified in several fields of knowledge, which try to recover a memory or image supplanted in History, by gender interests and moral perspectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilberto Martins, Instituto Federal do Maranhão

Doutorando em Artes pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Artes pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Licenciado em Teatro pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Professor de Arte/Teatro no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA).

Benedita Afonso Martins, Federal University of Para

Pós-doutorado em Estudos de Teatro (Universidade de Lisboa-PT). Doutora em Letras pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora Associada da Faculdade de Dança (UFPA) e do (PPGArtes/ICA/UFPA).

References

CARVALHO. Ênio. História e formação do Ator. São Paulo, Ática, 1989.

CARVALHO, A.M.B., DAMASCENO, L.H., ANDRADE, L.V. Ó Abre Alas! Marca feminina no Teatro brasileiro. In: ANDRADE, L.V., CARVALHO, A.M.B. (Org.). A mulher e o teatro brasileiro no século XX. São Paulo: Hucitec; Brasília, DF: CAPES, 2008.

COSTA, Wagner Cabral da. “Ruinas Verdes”: tradição e decadência nos imaginários sociais. In: BARROS, A. E. A., JUNIOR, R. S. B., BARBOSA, V.O., NERIS, C. S. C., SALES, T.S., NERIS, W. S. (Org.). Histórias do Maranhão em tempos de República. São Luís: Edufma; Jundiaí, Paco Editorial, 2015.

DEL PRIORE, Mary. História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2004.

DIÁRIO DE S. LUIZ, Maranhão. O grupo Thália. São Luís, 04 maio 1921, p. 03.

DIÁRIO DE S. LUIZ, Maranhão. O Grupo Thália: sobre a apresentação de A boneca allemã. São Luís, 04 maio 1921.

DIÁRIO DE S. LUIZ, Maranhão. Diversões: Theatro cinema Éden. São Luís, 30 jul. 1921.

DIÁRIO DE S. LUIZ, Maranhão. Diversões: Grupo Thália. São Luís, 09 nov. 1921.

DIÁRIO DE S. LUIZ, Maranhão. Diversões: Grupo Thália. São Luís, 10 nov. 1921.

DIÁRIO DE S. LUIZ, Maranhão. Diversões: Grupo Thália. São Luís, 09 jun. 1922.

JANSEN, José. O Teatro no Maranhão até o fim do século XIX. Rio de Janeiro: Olímpica, 1974.

JORNAL DOS ARTISTAS. Eleições Centro Artístico. São Luís, 03 maio 1901.

LACROIX, Maria de Lourdes Lauande. São Luís do Maranhão, corpo e alma. São Luís. Edição em recurso digital, 2020.

LEÃO, Ricardo. Os atenienses e a invenção do cânone nacional. São Luís: Instituto Geia, 2013.

LERNER, Gerda. A Criação do Patriarcado: história da opressão das mulheres pelos homens. São Paulo: Cultrix, 2019.

MAGALDI, Sábato. Panorama do teatro brasileiro. São Paulo: Global, 2004.

MELLO, Luiz de. Cronologia das artes plásticas no Maranhão (1842-1930). São Luís: Lithograf, 2004.

MENDES, Jacqueline Silva. Crônica do teatro ludovicense em meados do século XIX (1852-1867): arte, negócio e entretenimento. São Luís: EDIFMA, 2019.

O JORNAL, Maranhão. Um grupo teatral. São Luís, 20 mar 1920, p. 04.

O JORNAL, Maranhão. Grupo Thália. São Luís, 23 abr. 1920, p. 01.

O JORNAL, Maranhão. Da platea- Éden- Grupo Thália. São Luís, 01 abr. 1922, p. 01.

PACOTILHA, Maranhão. Os Filhos de Thália. São Luís, 30 dez. 1901.

PACOTILHA, Maranhão. Filhos de Thália. São Luís, 02 jan. 1902.

PACOTILHA, Maranhão. Ao público e ao commercio. São Luís, 13 mar. 1909.

PACOTILHA, Maranhão. A estreia do Thália. São Luís, 23 abr. 1920.

PACOTILHA, Maranhão. As diversões: Grupo Thália. São Luís, 22 abr. 1922.

PACOTILHA, Maranhão. As diversões: Grupo Thália. São Luís, 15 mai. 1922.

PACOTILHA, Maranhão. Estreia do Grupo Artur Azevedo - espetáculo O Dinheiro. São Luís, 24 mai. 1922.

PACOTILHA, Maranhão. As diversões: Grupo Artur Azevedo. São Luís, 06 jun. 1922.

PACOTILHA, Maranhão. As diversões: Grupo Artur Azevedo. São Luís, 08 jun. 1922.

PACOTILHA, Maranhão. As diversões: O Festival Anita Henriques. São Luís, 08 jun. 1923.

SEMANÁRIO MARANENSE, Maranhão. Noticiário: Theatro - sobre a apresentação da comédia O Duque de Roquelaure. São Luís, 30 out. 1862, p. 02.

Published

2022-09-26

How to Cite

MARTINS, Gilberto; MARTINS, Benedita Afonso. Actresses in the amateur theater of São Luís in the first half of the 20th century. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 44, p. 1–25, 2022. DOI: 10.5965/1414573102442022e0205. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22077. Acesso em: 21 nov. 2024.