Between the actress and the performer: female visibility building a body in art
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102442022e0106Keywords:
theatrical performance, performative action, women's visibilityAbstract
This article intend to understand how can occur the construction of a body in art, in the possible limits between a theatrical performance and a performative action. It limits to explore this questioning through some female voices inserted in the theatrical and performative field. The main focus in the investigation of these materials was the observation of women's body work, from their bodies on stage, aiming to a female visibility and their questions. Thus, were used as materials for analysis the piece “Tem alguém que nos odeia” – that encompasses lesbo-female representation – and the performance entitled “6 minutos” which deals with questions about abortion.
Downloads
References
ASSESSORIA de Comunicação do IBDFAM. Gravidez de menina de 10 anos acende debate sobre aborto e necessidade de combate à violência sexual contra crianças. IBDFAM, Belo Horizonte, 20 ago. 2020. Disponível em: https://ibdfam.org.br/index.php/noticias/7637/Gravidez+de+menina+de+10+anos+acende+debate+sobre+aborto+e+necessidade+de+combate%C3%A0+viol%C3%AAncia+sexual+contra+crian%C3%A7as. Acesso em: 11 jul. 2021.
BACELLAR, Camila Bastos. 6 minutos: para habitar o corpo-encruzilhada. Anais ABRACE, v. 17, n. 1, 2016.
BACELLAR, Camila Bastos. Entrevista da Performance “6 minutos” de Camila Bacellar. 2021. Entrevista concedida à pesquisadora. Rio de Janeiro, 08 mar. 2021.
BERNSTEIN, Ana. A performance solo e o sujeito autobiográfico. Sala Preta, São Paulo, v. 1, p. 91-103, 2001.
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002.
CORPO. In: DICIONÁRIO Priberam da Língua Portuguesa [on-line], 2008-2020. Disponível em: https://dicionario.priberam.org/corpo. Acesso em: 22 abr. 2020.
DE GRANDI, Maíra; MANTOVANI, Mariana. Entrevista “Tem alguém que nos odeia” da Cia. TeatroEnlatado, com as atrizes Maíra De Grandi e Mariana Mantovani. Entrevista concedida à pesquisadora. Bauru, 08 fev. 2021.
FABIÃO, Eleonora. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, São Paulo, v. 8, p. 235-246, 2009.
FABIÃO, Eleonora. Corpo cênico, estado cênico. Revista Contrapontos, Rio de Janeiro, v. 10, n. 3, p.321-326, 2010.
FÉRAL, Josette. Além dos Limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.
FERRACINI, Renato. Corpos em criação: café e queijo. 2004. 345 p. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP, 2004. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/284233. Acesso em: 3 ago. 2021.
FERRACINI, Renato. Ação física: afeto e ética. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 2, n. 13, p.123-133, 2009.
GRILLO, Camila Karla. A visibilidade lésbica nos espetáculos teatrais da cidade de São Paulo/SP entre 2012 e 2018. 2019. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.
GROTOWSKY, Jerzy. A possibilidade do teatro: materiais de trabalho do teatro das 13 filas. In: GROTOWSKI, Jerzy; FLASZEN, Ludwik. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969: textos e materiais de Jerzy Grotowski e Ludwik Flaszen com um escrito de Eugênio Barba. Trad. Berenice Raulino. São Paulo: SESC; Perspectiva; Fondazione Pontedera Teatro, 2010.
IZQUIERDO, Ivan. Memórias. Estudos Avançados, São Paulo, v. 3, n. 6, p.89-112. 1989. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40141989000200006&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 09 maio 2021.
LINO, Tayane Rogeria. Nas fissuras da história: o movimento lésbico no Brasil. MovimentAção, v. 6, n. 10, p.10-22, 2019.
PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. 3 ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.
PAVIS, Patrice. Para Repensar o Trabalho do Ator: algumas considerações improvisadas e provisórias sobre a atuação hoje. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 6, n. 1, p.173-182, 2016.
RENGEL, Lenira; SCHAFFNER, Carmen Paternostro; CARMO, Carlos Eduardo Oliveira do. Dança, corpo e contemporaneidade. Salvador: UFBA, Escola de Dança; Superintendência de Educação a Distância, 2016.
ROMANO, Lucia Regina Vieira. De quem é esse corpo? A performatividade do feminino no teatro contemporâneo. 2009. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
ROSA, Isabela Augusto. Teatralidade e performatividade do corpo na atuação sob a ótica das mulheres que ocupam o centro da cena. 2021. Monografia (Graduação em Teatro) – Centro Universitário Sagrado Coração, Bauru-SP, 2021.
TRIGO, Luiz Gonzaga Godoi. As milenares origens do preconceito de gênero. Revista Turismo & Desenvolvimento, n. 23, p. 37-47, 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.