Shamanic perspectives on the performing arts: A cosmopolitical dialogue with Amerindian cultures

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0114

Keywords:

Performing Arts, Amerindian shamanism, Ontology, Cosmopolitics, Philosophy of Art

Abstract

Theoretical-practical considerations about the ritual performativity of the Amerindian shaman and the possible approximations with the expanded field of the performing arts, confronting understandings about the concepts: contemporary, modernity and archaic. Critical artistic-philosophical dialogue between the foundations of Western Kantian thought and the cannibalistic South American metaphysics. Measurements about conceptions about nature, art, aesthetics of existence, representation, theatricality, spectacle, affection, alterity, body, cosmopolitics, spirituality and dream.

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Author Biography

Carlos Henrique Guimarães, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutor e Mestre em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (PPGAC/UNIRIO). Licenciado em Educação Artística com Habilitação em Artes Cênicas pela Universidade Estadual Paulista (IA/UNESP). Professor Adjunto do Departamento de Artes Cênicas da Universidade Federal da Paraíba (DAC/UFPB). Ator, performer, diretor, escritor.

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Published

2022-04-06

How to Cite

GUIMARÃES, Carlos Henrique. Shamanic perspectives on the performing arts: A cosmopolitical dialogue with Amerindian cultures. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 43, p. 1–30, 2022. DOI: 10.5965/1414573101432022e0114. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21533. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: As artes da cena dos e com os povos indígenas