Life is an opera made of gestures: a Brechtian reading of Capitu
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102442022e0212Keywords:
Gestural, Performance, Mise-en-scène, Audiovisual Aesthetics, CapituAbstract
The article relate an analysis of Brechtian gestures like aesthetic value of the Capitu microseries (2008) by Luiz Fernando Carvalho. The aim is to approximate with the appropriate congruences, the gesture dimension of Brecht's epic theater to the audiovisual point of view of adaptation, whose reading path includes the protection of theoretical contributions from Theater Theory, of cinematographic narratology and performance studies, in the analysis of scenes that best align with the critical-interpretative perspective adopted. We begin by broadening the notion of Brechtian gesture, focusing on scenic composition, metafictionality and mise-en-scène. So, gestural aesthetics is read as one of the multiple components of the wide range of expressive signs of the polyvalent language of the microseries, that assimilates different devices and combinations to expand the horizons of meaning.Downloads
References
AGAMBEN, Giogio. Notas sobre o gesto. Artefilosofia, Instituto de Filosofia, Artes e Cultura, Universidade Federal de Ouro Preto, IFAC, n. 4. Ouro Preto: IFAC, 2008.
AGAMBEN, Giogio. Por uma ontologia e uma política do gesto. Tradução Vinicius Honesko. Caderno de Leituras, n. 76. São Paulo: Edições Chão da Feira, 2018. (Série intempestiva)
BARTHES, Roland. Variaociones sobre la escritura. Trad. Enrique Folch Gonzáles. Barcelona, Paidós, 2002.
BARTHES, Roland. Escritos sobre teatro. Trad. Mário Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2007. (Coleção Roland Barthes)
BENJAMIN, Walter. Que é teatro épico? Um estudo sobre Brecht. In: Obras escolhidas I – magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução Sérgio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 78-90.
BENJAMIN, Walter. Franz Kafka: a propósito de décimo aniversário de sua morte. In: Obras escolhidas I – magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução Sérgio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. p.137-164.
BORDWELL, David. Figuras traçadas na luz: a encenação no cinema. Trad. Maria Luiza Jatobá. Campinas, SP: Papirus, 2008. (Coleção Campo Imagético)
BORNHEIM, Gerd Alberto. Vigência de Brecht. In: O sentido e a máscara. São Paulo: Perspectiva, 2007. (Debates; 8)
BORNHEIM, Gerd Alberto. Brecht: a estética do teatro. Rio de Janeiro: Graal, 1992.
BRECHT, Bertold. Estudos sobre teatro. Tradução Fiama Pais Brandão. Rio de Janeiro, Nova Fronteira, 2005.
CARVALHO, Luiz Fernando. Capitu c’est moi? In: DINIZ, Júlio (Org.). Machado de Assis (1908-2008). Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Contraponto, 2008a.
CARVALHO, Luiz Fernando. Depoimento de Luiz Fernando Carvalho. In: DINIZ, Júlio (Org.). Machado de Assis (1908-2008). Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Contraponto, 2008b.
CARVALHO, Luiz Fernando. A maior função da televisão é criar cidadãos. Folha de S. Paulo (Ilustrada). Entrevista concedida a Lígia Mesquita, 31/01/2016. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2016/01/1734731-a-maior-funcao-da-televisao-e-criar-cidadaos-diz-luiz-fernando-carvalho.shtml. Acesso em: 16 jul. 2021.
CARVALHO, Luiz Fernando. Fragmentos retirados do caderno de anotações do diretor Luiz Fernando Carvalho, entre os meses de Junho e Dezembro de 2006. Taperoá – Sertão da Paraíba. Disponível em: http://quadrante.globo.com/. Acesso em: 10 jul. 2021.
CARVALHO, Luiz Fernando. A linguagem como sonho (entrevista). Revista Bravo!, 18/01/2017. Disponível em: https://medium.com/revista-bravo/a-linguagem-como-sonho-17e89674f18. Acesso em 14 jul. 2021.
CAPITU. Direção: Luiz Fernando Carvalho. Rio de Janeiro: TV Globo, Projeto Quadrante, 2008. 2 DVDs (118 min. e 112 min.), full screen; son., color. Microssérie.
COHEN, Renato. Performance como linguagem: criação de um tempo-espaço de experimentação. São Paulo: Perspectiva, 2002.
FLUSSER, Vílem. Gestos. São Paulo: Annablume, 2014.
GASPAR NETO, Francisco de Assis. O gesto entre dois universos: a noção de gestus no teatro de Bertolt Brecht e no cinema dos corpos de Gilles Deleuze. Revista Científica/FAP, Curitiba, v. 4, n. 1, p. 1-15, jan./jun. 2009. Disponível em: http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/revistacientifica/article/viewFile/1594/934. Acesso em: 14 jul. 2021.
GAUDREAULT, André; JOST, François. A narrativa cinematográfica. Trad. Adalberto Müller. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2009.
GODARD, Hubert. Gesto e percepção. In: SOTER, Silvia e PEREIRA, Roberto. Lições de dança 3. Rio de Janeiro: UniverCidade, 2001. p. 11-35.
GUSBERG, Jorge. A arte da performance. Trad. Renato Cohen. São Paulo: Perspectiva, 2013. (Debates; 206)
HAMBURGER, Esther. A fábula de “Capitu”. Revista Trópico, 08/12/2008. Disponível em: http://www.revistatropico.com.br/tropico/html/textos/3042,1.shl. Acesso em: 14 jul. 2021.
KRISTEVA, Julia. História da linguagem. Trad. Maria Margarida Barahona. Lisboa: Edições 70, 1969. (Signos, 6)
KOSLOFF, Sarah. Invisible storytellers: voiceover narration in American fiction film. Berkeley: University of California Press, 1988.
KOWZAN, Tadeusz. Os signos no teatro – introdução à semiologia da arte do espetáculo. In: GUINSBURG, Jacó; COELHO NETTO, José Teixeira; CARDOSO, Reni Chaves (Orgs.). Semiologia do teatro. São Paulo: Perspectiva, 1978. p.93-123. (Coleção Debates)
MARTIN, Marcel. A linguagem cinematográfica. Trad. Lauro António e Maria Eduarda Colares. Lisboa: Dinalivro, 2005.
MELAMED, Michel. Mergulho na complexidade [entrevista a Márcio Maio]. Folha de Londrina, 10/12/2008. Disponível em: https://www.folhadelondrina.com.br/folha-2/celebridade---mergulho-na-complexidade-665481.html. Acesso em: 22 jul. 2021.
MELIM, Regina. Performance nas artes visuais. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2008.
NONATO, Lívia Martins. Teatralidade na obra audiovisual Capitu. 2013. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2013.
OLIVEIRA JUNIO, Luiz Carlos. A mise en scène no cinema: do clássico ao cinema de fluxo. Campinas, SP: Papirus, 2013.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Tradução J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.
PROENÇA FILHO, Domício. Capitu-memórias póstumas e o diálogo intertextual. In: DINIZ, Júlio (Org.). Machado de Assis (1908-2008). Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Contraponto, 2008.
ROUBINE, Jean-Jacques. A linguagem da encenação teatral (1880-1980). Trad. Yan Michalski. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1982. (Palco e tela)
ROSENFELD, Anatol. O teatro épico. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1994. (Debates, 193)
ROSENFELD, Anatol. Brecht e o teatro épico. São Paulo: Perspectiva, 2012. (Debates, 326)
SANTIAGO, Silviano. Nas malhas da letra: ensaios. Rio de Janeiro: Rocco, 2002.
SZONDI, Peter. Teoria do drama moderno [1880-1950]. Tradução Raquel Imanishi Rodrigues. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
TEIXEIRA, Ubiratan. Dicionário de teatro. São Luís: Editora Instituto Geia, 2005. (Tubo de E Ensaios)
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suley Fenerich. 2. ed. ver. ampl. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.