Theater group and group theater in Colombia part 1: a remote study in Medellín

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0212

Keywords:

Latin American group theater, Cultural policy, Virtual research

Abstract

The article is based on research that had as its source the virtual pages of theater groups In the city of Medellín, city halls, press, festivals and academic magazines. After presenting the concepts involved and the methodology, common aspects are sought and then the specificities of each set are observed, having as main source their self-defining texts. What can a remote search do in the search for clues in a group theater?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosyane Trotta, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Doutora em Artes Cênicas (PPGAC) e Mestre em Teatro (PPGT) pela UNIRIO. Professora do Departamento de Direção Teatral, docente permanente do PPGAC e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Artes Cênicas (PPGEAC) da UNIRIO. Coordenadora dos projetos de pesquisa A periferia como centro: pesquisa e docência no teatro de grupo do Rio de Janeiro (CNPq) e Autoficção e decolonialidade nos processos coletivos de criação dramatúrgica (UNIRIO).

References

AGUDELO, Yenny Paola. A violência na dramaturgia colombiana de Tania Cárdenas e Ana Maria Vallejo. In: Letra e Ato, Unicamp, p.48-55, 2019. Disponível em:

https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/edicoesletraeato/article/view/4608/4638. Acesso em: 02 dez. 2021.

CALLE, David. Grupos de teatro de Medellín, en descontento con MinCultura. In: El tiempo, 14 de abril de 2021. Disponível em:

https://www.eltiempo.com/colombia/medellin/medellin-grupos-de-teatro-inconformes-con-salas-abiertas-581030. Acesso em: 13 jan.2022.

CASTAÑEDA, Ronal. El Teatro El Trueque se queda sin casa. In: El Colombiano, 10 de maio de 2019, Bogotá.

Disponível em: https://www.elcolombiano.com/cultura/el-trueque-se-queda-sin-sede-LA10678425. Acesso em: 06 dez. 2021.

CORTÉS, Raúl. Teatro Experimental Fontibón: poética, resistencia y mistério (1979-2019). Medellín, Fundação Teatro Experimental Fontibón / MinCultura, 2018. Disponível em:

https://issuu.com/experimentalfontibon/docs/maqueta_libro_final_dic_7 . Acesso em: 13 jan. 2022.

ESQUIVEL, Catalina. Teatro La Candelaria: memoria y presente del teatro colombiano. Tese de Doutorado. Facultad de Filosofia y Letras. Universidad Autónoma de Barcelona. 2014, 298p. Disponível em: https://www.tdx.cat/handle/10803/283533?locale-attribute=es#page=1. Acesso em: 13 jan. 2022.

FORERO, Andrea del P. Prácticas de comunicación para el cambio social en colectivos de teatro pioneros en Bogotá. In: Discurso Visual, revista arbitrada de Artes Visuales, tercera época, número 45, p.133-142, enero/junio 2020.

GIACCHÈ, Piergiorgio. Lo spettatore participante: contributi per un’antropologia del teatro. Milano: Guerini, 1991.

MERCADO, Camila. El Teatro Comunitario en crecimiento. Debates en torno a la autogestión de los recursos. In: VII Jornadas Santiago Wallace de Investigación en Antropología Social. Sección de Antropología Social. Instituto de Ciencias Antropológicas. Facultad de Filosofía y Letras, UBA, Buenos Aires, 2013. Disponível em: https://www.aacademica.org/000-063/135. Acesso em: 06 dez. 2021.

Published

2022-04-06

How to Cite

TROTTA, Rosyane. Theater group and group theater in Colombia part 1: a remote study in Medellín. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 43, p. 1–18, 2022. DOI: 10.5965/1414573101432022e0212. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21410. Acesso em: 17 jul. 2024.