Interactive Paths in Viewpoints: Notes and Inflections in "Seven Tones of Poetry"
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103422021e0104Keywords:
Viewpoints, Dance, Education, Teacher, Teoria CorpomídiaAbstract
This article, describe a process of creation in dance, based on theoretical/practical studies, under the co-evolutionary bias of understanding the body as a media of itself, supported by the Teoria Corpomídia, by the method developed by the North American director Anne Bogart, the Viewpoints are based on the classroom experience with young residents of the Alto de Santa Cruz neighborhood. These young people, marked by violence and daily deaths, and the precarious reality of the public school teacher, are references to the assembly of the work Seven Tons of a Poetry. This writing, present personal inferences as an artist and teacher in the Municipal Network of Salvador, which understands both as political action, whose focus is on singular and local issues.
Downloads
References
BASTOS, Maria Helena Franco de Araújo. A raiz da dança é o próprio corpo. Anais: V Reunião Científica de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, 2008.
BELÉM, Elisa. Judson Dance Theater: Movimentos Cotidianos para a dança. 2017. Disponível em: http://letras.cidadescriativas.org.br/2017/10/18/judson-dance-theater-movimentos-cotidianos-para-a-danca/ Acesso em: 13 ago. 21.
BOGART, Anne; LANDAU, Tina. O livro dos viewpoints: um guia prático para viewpoints e composição. São Paulo: Perspectiva, 2017.
BRITTO, Fabiana Dultra. Paisagens do corpo. In: Corpo e ambiente. Co-determinações em processo. Cadernos PPGAU/FAUFBA, Salvador: EDUFBA, v. 1, 2008.
GREINER, Christine. O Corpo em crise. Novas pistas e o curto-circuito das representações. São Paulo: Annablume, 2010.
KATZ, Helena; GREINER, Christine. Por uma teoria do corpomídia. In: GREINER, Christine. O corpo: pistas para estudos interdisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005.
KATZ, Helena. O papel do corpo na transformação da política em biopolítica. In: GREINER, Christine. O corpo em crise: novas pistas e o circuito das representações. São Paulo: Annablume, 2010.
LODI, Fabiano. A prática viewpoints na escola: uma proposta de trabalho corporal na disciplina de Artes. Revista Gambiarra, No. 2. Ano II – 2009.
MEYER, Sandra. Viewpoints: efeitos no espaço e no tempo. 2008 Disponível em:
http://www.portalabrace.org/vcongresso/textos/territorios/Sandra%20Meyer%20Nunes%20-%20Viewpoints%20-%20efeitos%20no%20espaco%20e%20no%20tempo.pdf Acesso em: 20 ago. 21.
NÓE, Alva. Varieties of Presence. Cambridge: Harvard University Press, 2012.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO experimental org.; Ed. 34,2005.
ROLNIK, Suely. Esferas da Insurreição: Notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.
SALLES, Cecília de Almeida. Redes de Criação – construção da obra de arte. Vinhedo. São Paulo: Horizonte, 2006.
WACHOWICZ, Fátima. O treinamento Viewpoints: uma pratica que amplia a atenção. Revista Eletrônica MAPA D2 - Mapa e Programa de Artes em Dança (e Performance) Digital. Salvador, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.