Theaters of Decoloniality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102442022e0211

Keywords:

Teatre, Theater, Decoloniality, Caranguejo Overdrive

Abstract

The study approaches the recent production of Brazilian theater, based on the plays of the festival Verão Sem Censura (2020), in order to map traces of Decoloniality that seem to impose themselves in the broader panorama. It proposes, then, as a creative gesture regarding this scene that has been challenging and confronting basic principles of theater, the emergence of the word/concept Teatre, giving a history of its socio-cultural antecedents and observing its poetic-political modes of action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Carvalho Marques Dourado, Federal University of Pernambuco

Doutor em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Graduação em Jornalismo pela UFPE. Professor do Departamento de Teoria da Arte e Expressão Artística da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

References

BELÉM, Elisa. Afinal, como a crítica decolonial pode servir às artes da cena? Campinas, ILINX - Revista Científica do LUME, Campinas, n. 10, p. 99-106, 2016.

BISIAUX, Lîlâ. Deslocamento epistêmico e estético do teatro decolonial. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, V.8, n.4, p.644-664, 2018.

FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. Trad. Jacó Guinsburg et al. São Paulo: Perspectiva, 2016.

FISCHER-LICHTE, Erika. Estética de lo performativo. Trad. Diana González Martín, David Martínez Perucha. Madrid: Abada Editores, 2011.

FLORENTINO, Adilson. Apresentação do Dossiê Teatro, Epistemologia, Decolonialidade e Outras Reflexões Estéticas. Revista Ouvirouver, Uberlândia, v.14, n.1, p.12-13, 2018.

ICLE, Gilberto. HAAS, Marta. Gesto decolonial como pedagogia: práticas teatrais no Brasil e no Peru. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cências, Florianópolis, v.3, n.36, p.96-115, 2019.

KOSOVSKI, Pedro. Caranguejo Overdrive e os territórios da geoficção. In: SMALL, Daniele Avila; Oliveira, Dinah de (Orgs). 3º Encontro Questão de Crítica. Rio de Janeiro: 7Letras, 2016. p. 94-101. Disponível em: http://www.questaodecritica.com.br/wp-content/uploads/2016/06/3-Encontro-Questa%CC%83o-de-Cri%CC%81tica-livro.pdf. Acesso em: 29 mar. 2020.

KOSOVSKI, Pedro. Caranguejo Overdrive.

LEAL, Dodi Tavares B. Performatividade transgênera: equações poéticas de reconhecimento recíproco na recepção teatral. 2018. Tese (Doutorado em Psicologia Social) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro Pós-Dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

MIGNOLO, Walter. La désobéissance épistemique: rhétorique de la modernité, logique de la colonialité et grammaire de la décolonialité. Bruxelles: P.I.E Peter Lang, 2015.

PAVIS, Patrice. A encenação contemporânea: origem, tendências, perspectivas. Trad. Nanci Fernandes. São Paulo: Perspectiva, 2010.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad y modernidad-racionalidad. In: Bonilha, Heraclia (Dir.). Los conquistadores. Bogota: Tercer Mundo, 1992, p.437-447.

QUIJANO, Aníbal. Eurocentrismo y América Latina. In: LANDER, Edgardo (Dir.). Colonialidad del saber e eurocentrismo. Buenos Aires: Unesco-Clasco, 2000, p.122-151.

Published

2022-09-26

How to Cite

DOURADO, Rodrigo Carvalho Marques. Theaters of Decoloniality. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 44, p. 1–29, 2022. DOI: 10.5965/1414573102442022e0211. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20851. Acesso em: 23 nov. 2024.