Amantes em confinamento: The video call as a scenic device
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0122Keywords:
University Extension, Collaborative process, Sound design, Remote work, Video callAbstract
In this article, the authors present a reflection on the creation process of the theatrical video Amantes em confinamento, particularly regarding the text, acting and sound design. The work was carried out remotely, between September 2020 and January 2021, within the scope of the university extension of the Universidade Federal de Sergipe. The construction was collaborative and included teachers and students from the Theater and Film and Audiovisual courses. The video call was taken as a scenic device and not only as a tool for communication, rehearsals and image capture. The work showed us that it is possible to collaboratively create, rehearse and act by remote means, and it motivated us to continue investigating this format.
Downloads
References
ARPES, Marcela. El teatro pandémico en el extremo austral de la Argentina. Reseñas CeLeHis: Boletín del Centro de Letras Hispanoamericana, Mar del Plata, ano 7, n. 20, 2020. Disponível em:
https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/rescelehis/article/view/4667/4791. Acesso em: 08 mar. 2021.
ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. Tradução de Teixeira Coelho. São Paulo: Max Limonad, 1987.
BENNATON, Pedro. O teatro como respirador social: reflexões sobre arte presencial na pandemia. Revista Gulliver, 2020. Disponível em: https://revistagulliver.com.br/teatro/o-teatro-como-respirador-social/. Acesso em: 10 mar. 2021.
BOY, Tânia Cristina dos Santos. Estética da existência na formação do professor-artista. Urdimento, Florianópolis, n. 8, p. 215-229, 2008. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102112008215/8889. Acesso em: 04 jun. 2021.
CABRAL, Beatriz Ângela Vieira. Drama como método de ensino. São Paulo: Hucitec: Edições Mandacaru, 2006.
CHAVES, Marcos Machado. A trilha sonora teatral em pauta: experiências de criadores de trilhas sonoras em Porto Alegre. 2011. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Instituto de Artes - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011. Disponível em:
https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/31780/000784812.pdf;sequence=1- Acesso em: 04 jun. 2021.
DUBATTI, Jorge. Experiencia teatral, experiencia tecnovivial: ni identidad, ni campeonato, ni superación evolucionista, ni destrucción, ni vínculos simétricos. Rebento, São Paulo, v. 1, n. 12, p. 8-32, 2020. Disponível em: http://www.periodicos.ia.unesp.br/index.php/rebento/article/view/503/299. Acesso em: 08 mar. 2021.
DUBATTI, Jorge. Filosofía del teatro III: el teatro de los muertos. Buenos Aires: Atuel, 2014.
FISCHER, Stela Regina. Processo colaborativo e experiências de companhias teatrais brasileiras. São Paulo: Hucitec, 2010.
GERBASE, Carlos. Direção de atores: como dirigir atores no cinema e TV. - 2. ed. - Porto Alegre: Artes e Ofícios, 2007.
GONÇALVES JUNIOR, Antônio Luiz. O dramaturgista no processo colaborativo de criação cênica: pensamento crítico em gesto. 2019. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) - Departamento de Artes Cênicas - Escola de Comunicação e Artes - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27156/tde-22072019-174906/pt-br.php. Acesso em: 08 jun. 2021.
HONAN, Park. Shakespeare: uma vida. Tradução de Sonia Moreira. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
JOSÉ, Carmen Lucia. Paisagem sonora: o som nas ondas do rádio. Revista de Comunicação, Cultura e Teoria da Mídia, São Paulo, n. 02, p. 176-195, 2007. Disponível em: <http://www.cisc.org.br/portal/jdownloads/Ghrebh/Ghrebh-%209/14_lucia_jose.pdf>. Acesso em 04 jun. 2021.
SÓFOCLES. Édipo Rei. Tradução de Paulo Neves. Porto Alegre: L&PM, 2002.
STANISLAVSKI, Constantin. A Construção da Personagem. Tradução de Pontes de Paula Lima – 5. ed. - Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1989.
STANISLAVSKI, Constantin. A Criação do Papel. Tradução de Pontes de Paula Lima – 2. ed. - Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1984.
STANISLAVSKI, Constantin. A preparação do ator. Tradução de Pontes de Paula Lima - 7. ed. - Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1986.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.