To insist on presence – Attempts at theatrical and pedagogical invention in social distance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103422021e0116

Keywords:

Theatre, Creative process, Pedagogy of theatre, Art in the pandemic context

Abstract

The theatrical practice experience had to adapt to atypical sites and different plans of action, due to the necessary social distancing in the pandemic context. The article explores pedagogical and artistic attempts realized through students in graduate classes at a public university, based on different perspectives, and developed from the creative initiative in live events as an object of study and connection to the audience. Preferably to the analytical approach, the choice is to consider words and themes that came into view during the work in class resulting from the remote circumstances, as a way to introduce an initial consideration on the challenges and uncertainties of the theatrical creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucienne Guedes Fahrer, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

Doutorado em Artes - Teatro, pela Universidade de São Paulo (USP). Mestrado em Artes – Teatro (USP). Graduação em Artes Cênicas com habilitação em Teoria do Teatro (USP).

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo? Outra travessia, Florianópolis, n.05, p. 13-14, 2005. Disponível em:

https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/12576. Acesso em: 13 jun. 2021.

AZEVEDO, José Fernando Peixoto. “Entre o gatilho e a tempestade”: racismo, capitalismo, teatro e a capacidade mimética de um vírus. Disponível em: https://www.n-1edicoes.org/textos/3. Acesso em: 12 de junho de 2021.

BOGART, Anne. Seis coisas sobre o treinamento de atores. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n.12, p.29-40, 2009.

BORUCHOVITCH, Evely.; BZUNECK, José Aloyseo. (Orgs.). A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. Petrópolis: Vozes, 2009.

CHAUÍ, Marilena. Marilena Chauí. In: CORDEIRO, Denilson e FURTADO, Joaci (orgs.). Arte da aula. São Paulo: Edições SESC, 2019.

COUTINHO, Eduardo. OHATA, Milton (org.). Eduardo Coutinho. São Paulo: Cosac Naify/SESC, 2013.

FABIÃO, Eleonora. Corpo cênico, estado cênico. Revista Contrapontos – Eletrônica, vol. 10, n.03, p. 321-326, set-dez 2010. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/2256/1721. Acesso em: 13 jun. 2021.

FABIÃO, Eleonora.. Programa Performativo: o corpo-em-experiência. Revista do Lume: Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas Teatrais – UNICAMP, Campinas, 2013. Disponível em: https://www.cocen.unicamp.br/revistadigital/index.php/lume/article/view/276. Acesso em: 13 jun. 2021.

KASTRUP, Virginia. Educação e Invenção em Tempos de Incerteza. Caderno pedagógico 32ª. Bienal de São Paulo. 2016.

KOUDELA, Ingrid e ALMEIDA JUNIOR, José Simões. Léxico de Pedagogia do Teatro. São Paulo: Editora Perspectiva/SP Escola de Teatro, 2015.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

KWON, Miwon. One place after another – site specific art and locational identity. Cambridge, Massachusetts: The Mit Press, 2002.

LARIOS, Shaday. Casa y teatro de objetos. In: Titeresante, 20 de abril de 2020. Disponível em: http://www.titeresante.es/2020/04/casa-y-teatro-de-objetos-intimidad-del-espacio-domestico-en-tiempos-de-guardar-distancia-por-shaday-larios/ . Acesso em: 20 abril 2021.

LEITE, Sergio Antonio da Silva. A afetividade como objeto de pesquisa. In: BORUCHOVITCH, Evely, AZZI, Roberta Gurgel, SOLIGO, Ângela (Orgs.). Temas em psicologia educacional. Campinas: Mercado das Letras, 2017, p. 151-181.

OITICICA, Helio. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 1986.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2014.

SARRAZAC, Jean-Pierre (org.). Léxico do drama moderno e contemporâneo. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

SILVA, Antonio Carlos de Araújo. A encenação no coletivo: desterritorializações da função do diretor no processo colaborativo. 2008. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Comunicações e Artes – Universidade de São Paulo.

SILVA, Denise Ferreira. Sobre diferença sem separabilidade. Catálogo da 32ª. Bienal de Arte de São Paulo, 2016. Disponível em:

<https://issuu.com/amilcarpacker/docs/denise_ferreira_da_silva_?fbclid=IwAR1AJG8KxH-69xQOKtfOnRrv3bJfzomlP0-NuwvlJZTUukjDaGZLZ-3vEN8> Acesso em: 02 jun. 2021.

SILVA, Denise Ferreira e DESIDERI, Valentina. Leituras (Po)éticas. Cadernos de Subjetividade, n.19, p.61-70, 2016. P. 69. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/cadernossubjetividade/article/view/38145. Acesso em: 13 jun. 2021.

TELLES, Narciso. Demonstração técnica/demonstração de trabalho: narrativas da experiência. In: Artes da cena – Estudos sobre Atuação e Encenação, p.187-198. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2017.

XAVIER, Ismail. O olhar e a cena. São Paulo. São Paulo: Cosac Naify, 2003.

Published

2021-12-13

How to Cite

FAHRER, Lucienne Guedes. To insist on presence – Attempts at theatrical and pedagogical invention in social distance. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, p. 1–31, 2021. DOI: 10.5965/1414573103422021e0116. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20485. Acesso em: 21 nov. 2024.