Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0117

Keywords:

Theater teaching, Covid-19 pandemic, Special Regime for Non-Presential Activities, Performativity

Abstract

This article aims to share artistic and pedagogical experiences lived in the context of the technical course in theater at the Centro Interescolar de Cultura, Arte, Linguagens e Tecnologias (Cicalt) carried out during the Special Regime of Non-Presential Activities established by the Secretary of Education of Minas Gerais as a protective measure during the Covid-19 pandemic. The experiences reported were based on the notion of performativity explored in virtual scenic experiments, generating telatralities and performavirtualities. It was reflected about the continuity of teaching and theatrical practice in the pandemic context from the construction of anti-structures that point to alternative routes for pedagogical artistic practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Júlia Camargos de Paula, Centro Interescolar de Cultura, Arte, Linguagens e Tecnologias (Cicalt)

Doutoranda em Artes pela Escola de Belas Artes da UFMG. Mestra em Educação pela Faculdade de Educação da UFMG. Graduada em Teatro com habilitação em Licenciatura pela UFMG. Formada no curso técnico profissionalizante em teatro do Teatro Universitário da UFMG. Professora do Curso Técnico em Teatro do Centro Interescolar de Cultura, Arte, Linguagens e Tecnologias - Cicalt / Valores de Minas.

 

References

GUÉNOUN, Denis. O teatro é necessário? São Paulo: Perspectiva, 2004.

FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

ICLE, Gilberto, BONATTO, Mônica Torres. Por uma pedagogia performativa: a escola como entrelugar para professores-performers e estudantes-performers. Cadernos Cedes, São Paulo, v. 37, n. 101, p. 7-28, 2017

MACHADO, Marina Marcondes. Só rodapés: Um glossário de trinta termos definidos na espiral de minha poética própria. Rascunhos, Uberlândia, v. 2, n. 1, p. 53-67, 2015. Disponível em:

http://www.seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/28813/17060.

Acesso em: 13 jun. 2021.

MAFFEI, Paulo. Desejos de teatro. Blog Mistura Teatro, produção e memória. Belo Horizonte, n. 54, 2020. Disponível em:

https://www.misturateatro.com/post/desejos-de-teatro. Acesso em: 13 jun. 2021.

MERISIO, Paulo, ARAÚJO, Getúlio Góis de, SILVA, Ligia da Cruz. Experiências cênicas: fissuras criativas na escola com crianças e adolescentes. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.3, n.36, p. 181-203, 2019. Disponível em:

https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/15731/10879.

Acesso em: 10 jun. 2021.

PAULA, Júlia Camargos de. Teatro que fica: sentidos atribuídos por jovens à sua experiência de formação teatral. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020.

Published

2021-09-15

How to Cite

PAULA, Júlia Camargos de. Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–18, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0117. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20469. Acesso em: 21 nov. 2024.