The comic and musical theater in the First Republic: The presence of Afro-Brazilian culture in the city of Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0106

Keywords:

Comic and musical theater, Rio de Janeiro, Tiradentes Square, Resistance

Abstract

This article aims to bring up some problematizations about the presence of comic and musical theater during the First Republic, its historical perspectives and memories, but, above all, a whole set of clashes and depreciations promoted by elites of the period exactly because this theater is a popular artistic representation, of success, contrary to the intellectual interests of the time and manifestly representative of Afro-Brazilian culture in Rio soil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciano Loureiro, Fundação de Apoio à Escola Técnica-RJ/ETE de Teatro Martins Penna

Mestrado em História pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Especialista, Lato-Sensu, em Educação pela Universidade Estadual do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Licenciado em Educação Artística, com habilitação em artes cênicas e Bacharelado em Artes Cênicas, com habilitação em interpretação teatral, ambos UNIRIO. Professor de cargo efetivo em Artes Cênicas no Curso Técnico de Artes Dramáticas, da Escola Técnica Estadual de Teatro Martins Penna (ETETMP-RJ).  

References

ALBERTI, Verena. O riso e o risível: na história do pensamento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed/FGV, 1999.

CHARTIER, Roger. "Cultura popular": revisitando um conceito historiográfico. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 8, n. 16, p.179-192, 1995.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.

GUÈNOUN, Denis. A Exibição das Palavras: uma ideia (política) do teatro. Rio de Janeiro: Teatro do Pequeno Gesto: Folhetim Ensaios, 2003.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Edições vértice, Editora Revista dos Tribunais Ltda., 1990.

LE GOFF, Jacques. Memória. In: Enciclopédia Einaudi, v.I. Memória-História. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1984.

LIGIÉRO, Zeca. Cantar-Dançar-Batucar. In: Corpo a corpo: estudo das performances brasileiras. Rio de Janeiro: Garamond, 2011.

LIMA, Evelyn Furquim Werneck. Arquitetura do Espetáculo: teatros e cinemas na formação da Praça Tiradentes e da Cinelândia. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2000.

LOPES, Antônio H. O Teatro de Revista e a Identidade Carioca. In: LOPES, Antônio Herculano (org.). Entre Europa e África: a invenção do carioca. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa; Topbooks, 2000.

PEREIRA, Amilcar. Por uma autêntica democracia racial!: os movimentos negros nas escolas e nos currículos de história. Revista História Hoje, [s. l.], v. 1, n. 1, p. 111-128, 2012.

POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 5, n. 10, p. 200-212, 1992.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. O Espetáculo das Raças – cientistas, instituições e questão racial no Brasil 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

SILVA, Mayara Grazielle Consentino Ferreira da. Reforma Urbana Pereira Passos: resistências de uma população excluída. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 50, n. 1, mar./jun., p. 409–447, 2019.

VENEZIANO, Neyde. O teatro de revista no Brasil: dramaturgia e convenções. Campinas, SP: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1991.

Published

2021-09-14

How to Cite

LOUREIRO, Luciano. The comic and musical theater in the First Republic: The presence of Afro-Brazilian culture in the city of Rio de Janeiro. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–22, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0106. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20450. Acesso em: 21 nov. 2024.