Notes about the Musical Theater of Eduardo Dussek
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0107Keywords:
Eduardo Dussek, Musical Theater, Teatro de Revista in BrazilAbstract
The article analyses two songs created by Eduardo Dussek and Luiz Carlos Góes for the Brazilian Musical Theater. Here the songs analyzed are Alô, Alô, Brasil, composed by Dussek for the show Feiticeira, casting Marília Pêra, in 1975, and A Loura do Carteado, written by him alongside Góes. This was written for the travesti Rogéria to sing in Rio Gay, acting that starred in Teatro Alaska, Rio de Janeiro. The cast composed by travestis whose aesthetics brought back to life the golden times of Teatro de Revista in Brazil. In the article there is as well the description of the beginning of Dussek’s theatrical career, revisiting his acting, when he was still a teenager, in the show As Desgraças de uma Criança, by Martins Pena, directed by Antônio Pedro.
Downloads
References
AMARAL, Maria Adelaide. Dercy de cabo a rabo. São Paulo: Globo, 1994.
BIVAR, Antônio. Longe daqui aqui mesmo. São Paulo: Best Seller, 1995.
BRAYAN, Guilherme. Quem tem um sonho não dança: cultura jovem brasileira nos anos 80. Rio de Janeiro/São Paulo: Record, 2004.
CARVALHO, Tania. Charles Möeller e Claudio Botelho: os reis dos musicais. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009.
HUTCHEON, Linda. Uma teoria da paródia: ensinamentos das formas de arte do século XX. Trad. de Teresa Louro Pérez. Lisboa: Edições 70, 1985.
KHOURY, Simon. Bastidores. Rio de Janeiro: Ed. do autor, 2016, v. 16.
MARINHO; Flávio. Quem tem medo de Besteirol? A história de um movimento teatral carioca. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2004.
MARINHO, Flávio. Teatro é o melhor programa – um painel da cena carioca de 1973 a 2014. São Paulo: Giostri, 2016.
PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. Trad. de J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. 3a. ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.
PÊRA, Marília; SOUZA, Flávio de. Vissi d’arte: 50 anos vividos para a arte. São Paulo: Escrituras, 1999.
RODRIGUES, Walace. Laura de Vison: um(a) artista de nossos tempos de discussão sobre gênero. Revista História e Diversidade, Cárceres, v. 7, n. 2, p.102-116, 2015.
SOLIVA, Thiago Barcelos. Sobre o talento de ser fabulosa: os “shows de travesti” e a invenção da “travesti profissional”. Caderno Pagu, Campinas, n. 53, 2018.
VENEZIANO, Neyde. O Teatro de Revista no Brasil: Dramaturgia e Convenções. Campinas: Ed. da Unicamp, 1991.
VENEZIANO, Neyde. Não adianta chorar: Teatro de Revista Brasileiro... Oba!. Campinas: Ed. da Unicamp, 1996.
VENEZIANO, Neyde. As Grandes Vedetes do Brasil. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2010.
VENEZIANO, Neyde. O Teatro de Revista no Brasil: Dramaturgia e Convenções. São Paulo: SESI, 2013.
WASILEWSKI, Luís Francisco. Isto é Besteirol: A obra dramatúrgica de Vicente Pereira no âmbito do Teatro Besteirol. 2009. Dissertação (Mestrado em Literatura Brasileira) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.