Notes about the Musical Theater of Eduardo Dussek

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0107

Keywords:

Eduardo Dussek, Musical Theater, Teatro de Revista in Brazil

Abstract

The article analyses two songs created by Eduardo Dussek and Luiz Carlos Góes for the Brazilian Musical Theater. Here the songs analyzed are Alô, Alô, Brasil, composed by Dussek for the show Feiticeira, casting Marília Pêra, in 1975, and A Loura do Carteado, written by him alongside Góes. This was written for the travesti Rogéria to sing in Rio Gay, acting that starred in Teatro Alaska, Rio de Janeiro. The cast composed by travestis whose aesthetics brought back to life the golden times of Teatro de Revista in Brazil. In the article there is as well the description of the beginning of Dussek’s theatrical career, revisiting his acting, when he was still a teenager, in the show As Desgraças de uma Criança, by Martins Pena, directed by Antônio Pedro.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luís Francisco Wasilewski, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Pós-Doutor em Estudos Culturais pelo Programa Avançado de Cultura Contemporânea(PACC) da UFRJ. Doutor em Literatura Brasileira pela USP (2015). Mestre em Literatura Brasileira pela USP (2009). Possui graduação em Letras Licenciatura Português e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2004).

References

AMARAL, Maria Adelaide. Dercy de cabo a rabo. São Paulo: Globo, 1994.

BIVAR, Antônio. Longe daqui aqui mesmo. São Paulo: Best Seller, 1995.

BRAYAN, Guilherme. Quem tem um sonho não dança: cultura jovem brasileira nos anos 80. Rio de Janeiro/São Paulo: Record, 2004.

CARVALHO, Tania. Charles Möeller e Claudio Botelho: os reis dos musicais. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da paródia: ensinamentos das formas de arte do século XX. Trad. de Teresa Louro Pérez. Lisboa: Edições 70, 1985.

KHOURY, Simon. Bastidores. Rio de Janeiro: Ed. do autor, 2016, v. 16.

MARINHO; Flávio. Quem tem medo de Besteirol? A história de um movimento teatral carioca. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2004.

MARINHO, Flávio. Teatro é o melhor programa – um painel da cena carioca de 1973 a 2014. São Paulo: Giostri, 2016.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. Trad. de J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. 3a. ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.

PÊRA, Marília; SOUZA, Flávio de. Vissi d’arte: 50 anos vividos para a arte. São Paulo: Escrituras, 1999.

RODRIGUES, Walace. Laura de Vison: um(a) artista de nossos tempos de discussão sobre gênero. Revista História e Diversidade, Cárceres, v. 7, n. 2, p.102-116, 2015.

SOLIVA, Thiago Barcelos. Sobre o talento de ser fabulosa: os “shows de travesti” e a invenção da “travesti profissional”. Caderno Pagu, Campinas, n. 53, 2018.

VENEZIANO, Neyde. O Teatro de Revista no Brasil: Dramaturgia e Convenções. Campinas: Ed. da Unicamp, 1991.

VENEZIANO, Neyde. Não adianta chorar: Teatro de Revista Brasileiro... Oba!. Campinas: Ed. da Unicamp, 1996.

VENEZIANO, Neyde. As Grandes Vedetes do Brasil. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2010.

VENEZIANO, Neyde. O Teatro de Revista no Brasil: Dramaturgia e Convenções. São Paulo: SESI, 2013.

WASILEWSKI, Luís Francisco. Isto é Besteirol: A obra dramatúrgica de Vicente Pereira no âmbito do Teatro Besteirol. 2009. Dissertação (Mestrado em Literatura Brasileira) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

Published

2021-09-14

How to Cite

WASILEWSKI, Luís Francisco. Notes about the Musical Theater of Eduardo Dussek. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–17, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0107. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20424. Acesso em: 21 nov. 2024.