To perform to form foam air… Home alone?
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0102Keywords:
Performative-body, Disabled-body, Invisibilized-body, Singular-body, Political-bodyAbstract
Impressions and questions regarding the teleperformance Esqueceram de Mim s/n (Home Alone, no number), which happened as part of the virtual event X Performance Show - Afroindigene: Body, Image, Violence and (Re)Presentation (11/30 to 12/02/2020). The piece was created by the AFFECTUS Dance Theater Collective of Federal University of Bahia (UFBA), also with the participation of former artists/researchers of UFBA, in different locations of Brazil. The poetic and performative writing deals with aspects of disability, invisibility and exclusion, searching to validate somatic sensitivities and ancestral memories, with an emphasis on difference and on singularities as modes of creating innovative and fundamental wisdoms in contemporary times.
Downloads
References
AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade (Feminismos Plurais). São Paulo: Pólen Produção Editorial LTDA, 2019.
CARMO, Carlos Eduardo Oliveira do. Fissuras pós-abissais em espaços demarcados pela bipedia compulsória na dança. Ephemera, Ouro Preto, v 3, n.5, p. 40-61, Maio/Agosto 2020.
CITTON, Yves. The ecology of attention. Translated by de Barnaby Norman. Cambridge (UK): Polity Press, 2017.
COSTA, Brenda. Bela do Silêncio. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
DINIZ, Débora. O que é deficiência? São Paulo: Editora Brasiliense, 2012.
DO BRASIL, Senado Federal. Constituição da república federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, Centro Gráfico, 1988.
Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 20 nov. 2020.
FOUCAULT, Michel. Os corpos dóceis. In: Vigiar e punir: Nascimento da prisão. Lisboa: Editora 70, pp. 116-226, 2013.
FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade: o cuidado de si. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
GREGG, Melissa; SEIGWORTH, Gregory J. The affect theory reader. Dunham e Londres: Duke University Press, 2010.
HACKNEY, P. Making connections: Total body integration through Bartenieff Fundamentals. Amsterdam: Gordon and Breach, 1998.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Rio de Janeiro: Vozes, 2015.
KILOMBA, Grada. A Máscara. Trad. de Jéssica Oliveira de Jesus. The Mask. In: Plantation Memories: Episodes of Everyday Racism. Münster: Unrast Verlag, 2. Edição, p. 171-180, 2010.
LEAL, Priscylla Lins. Ecologia de si, a poesia das estações da vida: histórias de vida e relações terapêuticas de práticas integrativas e complementares em saúde. 2020. Tese (Doutorado em Multi-institucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento) - Faculdade de Educação - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.
LISPECTOR, Clarice. Água Viva. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1994, 13ª edição.
OLIVEIRA JÚNIOR, Antônio W. (org.). A performance ensaiada: Ensaios sobre a performance contemporânea. Fortaleza: Expressão, 2011.
ORLANDI, Eni P. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. Campinas: Ed. Unicamp, 2007.
PELBART, Peter Pál. Tudo é feito para conexão absoluta, a mais saturada possível. Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/78-noticias/557790-qtudo-e-feito-para-conexao-absoluta-a-mais-saturada-possivelq-. Acesso em: 09 jan. 2021.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? (Feminismos Plurais). Belo Horizonte: Grupo Editorial Letramento, 2017.
RIBEIRO, Djamila. Os homens são ensinados a consumir as mulheres, e não a apreciá-las. Jornal Folha de São Paulo, Caderno Ilustrada, 08 de jan. de 2021, p. B17.
SINGER, Judy. ‘Why can't you be normal for once in your life?’ from a ‘problem with no name’ to the emergence of a new category of difference. In: CORKER, M.; FRENCH, S. (orgs.). Disability discourse. Buckingham, Philadelphia: Open University Press, pp. 59-67, 1999.
TEIXEIRA, Ana Carolina. Danças Impossíveis: encenando a deficiência no Brasil. In: VENDRAMIN, Carla; BLADES, Hetty; MARSH, Kate; WHATLEY, Sarah (org). Trocando, movendo, traduzindo: pensamentos sobre dança e deficiência. Porto Alegre: UFRGS, p. 60-77, 2019. Disponível em: https://www.ufrgs.br/prorext/acoes-sobre-danca-e-deficiencia-no-brasil-e-reino-unido-lancam-e-book/. Acesso em: 11 jan. 2021.
TIBURI, Márcia. Feminismo em comum: para todas, todes e todos. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.