A critic and a prostitute: Incursions of thinking towards the whatever-singularity spectator

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0205

Keywords:

Theatrical reception, Spectator, Theatre criticism, Whatever-singularity

Abstract

Starting with Virginia Wolf's question which gives name to her essay How should one read a book? and her vivid interest in the figure of the common reader, this article aims to displace her analytical approach from the literary field to the theatrical field, so as to problematize the spectator figure. Intending to investigate the singularities and potentialities which are invested in the eyes of common spectators (deliberately focused as a spectator of whatever-singularity here), the article mobilizes two characters: a critic who is described as an ideal spectator in Diderot's Discourse on Dramatic Poetry; and a prostitute who is passionate about Greek tragedies, played by the actress Melina Mercouri on Jules Dassin's movie Never on Sunday. Seeking to distinguish the eye of the common spectator from the eye of that who is supposed to be his opposite - the specialist -, this article indicates two distinctive procedures both present in the relationship between regard and work of art: the hermeneutic gesture that articulates knowledge from a transcendental field and the whatever-singularity gesture that refuses exteriorities and establishes a sphere of immanence.                   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiz Paulo Pimentel de Souza, Universidade de São Paulo (USP)

Ator, dramaturgo e pesquisador em Artes Cênicas. Formado em Interpretação Teatral pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, mestre em Filosofia e Educação pela Faculdade de Educação da USP. Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (ECA/USP).

References

AGAMBEN, Giorgio. O homem sem conteúdo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013a.

AGAMBEN, Giorgio. A comunidade que vem. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013b.

DIDEROT, Denis. Discurso sobre a poesia dramática. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

DIDEROT, Denis. Paradoxo sobre o comediante. São Paulo: Editora Escala, 2006.

OVÍDIO. Metamorfoses. São Paulo: Editora 34, 2017.

PIMENTEL, Luiz Paulo; AQUINO, Julio Groppa. Um qualquer espectador: notas sobre um escândalo teatral. In: Sala Preta, v. 17, n. 1, p. 147-167, 2017.

PIMENTEL, Luiz Paulo. Do governo das patas: um estudo sobre a emergência do espectador crítico no teatro brasileiro. 2018, 225p. Dissertação (Mestre em Filosofia da Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

SHAW, George Bernard. Pigmaleão. Porto Alegre: L&PM, 2011.

WOOLF, Virginia. O valor do riso e outros ensaios. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

Published

2021-04-28

How to Cite

SOUZA, Luiz Paulo Pimentel de. A critic and a prostitute: Incursions of thinking towards the whatever-singularity spectator. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, p. 1–25, 2021. DOI: 10.5965/1414573101402021e0205. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19359. Acesso em: 7 jul. 2024.