Tensions and interactions between dramaturgy and dramatic writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0209

Keywords:

Dramaturgy, Dramatic writing, Scenic action, Text-material

Abstract

The study retrieves some of the main definitions of dramaturgy, understood as a principle that organizes the action according to the scene, whether performed by the dramatic author, director or scenic author, and aims to understand the relationships that are established during the process dramaturgical in the elaboration of the scenic action, beyond the dualistic and archaic notion that distinguishes dramatic text and staging. For this purpose, cases of narrative theater and witness theater, illustrative of the panorama of contemporary theatrical scriptures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Clóvis Dias Massa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Professor Adjunto 4 na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Ministra disciplinas de História, Dramaturgia e Teoria do Teatro. Integrante do PPGAC/UFRGS. Pesquisador no campo da história do teatro e da recepção teatral.

References

BOUDIER, Marion. "O Exemplo de Uma Dramaturgia Prospectiva e Documentária Para Ça ira (1) Fin de Louis, de Joël Pommerat”. Cena, Florianópolis, p. 33-41, set-dez, 2019.

BRAUN, Edward. El director y la escena: del naturalismo a Grotowski. Buenos Aires: Editorial Galerna, 1986.

CORNAGO, Óscar. "Individuo versus sociedad. En torno a Rodrigo García." In Cartografía teatral: Los escenarios de Cádiz en el Festival Iberoamericano de Teatro 2008. Ed. Grace Dávila, Polly J. Hodge y Claudia Villegas-Silva. Ediciones electrónicas de GESTOS, 2009. Disponível em: « https://www.humanities.uci.edu/gestos/fit2008/content.html ». Acesso em: 05 nov. 2020.

DANAN, Joseph. "A dramaturgia no tempo do pós-dramático”. Cena, Porto Alegre, p. 14-23, set-dez, 2019.

DANAN, Joseph. Absence et presence du texte théâtral. Paris: Actes- Sud-Papiers, 2018.

DANAN, Joseph. Entre théâtre et performance. Paris: Actes Sud-Papiers, 2013.

DANAN, Joseph. “Fin de la dramaturgie?, in ”Frictions nº 10. Théâtres-écritures, automne-hiver, 2006, pp. 46-51.

DANAN, Joseph. "Mutações da dramaturgia". Moringa, vol. 1, n. 1, p. 117-123, janeiro, 2010b.

DANAN, Joseph. O que é a dramaturgia? Tradução de Luís Varela. Lisboa: Editora Licorne, 2010a.

DORT, Bernard. "L’état d’esprit dramaturgique", in Théâtre/Public, janvier, 1986.

DUPONT, Florence. Aristóteles ou o vampiro do teatro ocidental. Tradução de Joseane Prezotto, Marcelo Bourscheid, Rodrigo Tadeu Gonçalves, Roosevelt Rocha, Sergio Maciel. Desterro [Florianópolis]: Cultura e Barbárie, 2017.

GAYOT, Joëlle & POMMERAT, Joël. Joël Pommerat, troubles. Paris: Actes Sud, 2009.

GOUHIER, Henri. Le Théâtre et les Arts à deux temps. Paris: Flammarion, 1989.

HORMIGÓN, Juan Antonio. “Lessing y el nascimento del dramaturgista" in, HORMIGÓN, Juan Antonio. La profesión del dramaturgista. (Org.) Madri: Asociación de Directores de Escena de España, 2011.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. Tradução de Flora Süssekind. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

MASSA, Clóvis Dias. "A questão da teatralidade na dramaturgia do espectador”, in DESGRANGES, Flávio; SIMÕES, Giuliana (Orgs.). O ato do espectador. Perspectivas artísticas e pedagógicas. São Paulo-Florianópolis: Hucitec Editor, 2017. p. 53-74.

PAIS, Ana. O discurso da cumplicidade. Dramaturgias contemporâneas. Lisboa: Edições Colibir, 2004.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Trad. J. Guinsburg, Maria Lúcia Pereira e outros. São Paulo: Editora Perspectiva, 1999.

PAVIS, Patrice. Dicionário da performance e do teatro contemporâneo. São Paulo: Perspectiva, 2017.

PROTAR, Camille. "Écritures plurielles, écritures scéniques. Rencontres du metteur en scène avec l’auteur", in PLUTA, Izabella (Org.) Metteur en scène aujourd’hui. Identité artistique en question? Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2017.

PRUGNARD, Nadège. Entrevista a Clóvis Dias Massa. La Chartreuse de Villeneuve lez Avignon - Centre national des écritures du spectacle, 04 de abril de 2018. Entrevista transcrita não publicada.

PRUGNARD, Nadège. M.A.M.A.E. & autres textes. Marseille: Al Dante, 2017.

SARRAZAC, Jean-Pierre. Poética do drama moderno: de Ibsen à Koltès. Tradução de Newton Cunha. São Paulo: Perspectiva, 2017.

SERMON, Julie & Chapuis, Yvane. Partition(s): Objet et conception des pratiques scéniques (20e et 21e siècles). Dijon: Les Presses du réel/La Manufacture, 2016.

STRANGER, Inés. ”Rodrigo García: entre drame et performance", in SARRAZAC, Jean-Pierre & NAUGRETTE, Catherine (Org.). La réinvention du drama (sous l’influence de la scène). Études Théâtrales, nº 38-39, 2007, p. 173-176.

TACKELS, Bruno. Les écritures de plateau. Besançon: Les Solitaires Intempestifs, 2015.

TACKELS, Bruno. Rodrigo García. Besançon: Les Solitaires Intempestives, 2007.

Published

2021-04-28

How to Cite

MASSA, Clóvis Dias. Tensions and interactions between dramaturgy and dramatic writing. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, 2021. DOI: 10.5965/1414573101402021e0209. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19250. Acesso em: 21 nov. 2024.