La Partitura como Máscara: an experience in spatial masking at the Universidad de Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.5965/14145731023820200026Keywords:
Masking, Spatiality, Embodiment, PerformanceAbstract
As a results of the doctoral research Mascaramento Espacial: um processo criativo envolvendo a espacialidade corporal do ator, the article presents the stages of a creative process carried out at Escuela de Artes Dramáticas de la Universidade de Costa Rica (EAD-UCR), in which the bodily spatiality of the performer serves as a main matrix to construct their performance. The results point to methodological procedures based on the way the ambience bordering a path that comes from the dynamics and qualites of the movements, and subsequently affects both the creation of scenic actions and the organization these actions in physical scores.
Downloads
References
AMARAL, Ana Maria. O Ator e seus Duplos: máscaras, bonecos e objetos. São Paulo: Ed. SENAC, 2002.
BOGART, Anne. The Viewpoints Book: a practical guide to viewpoints and
composition. New York: Theatre Communications Group, 2005.
ERULI, Brunella. O Ator Desencarnado. Marionete e Vanguarda. Revista Móin-Móin, Jaraguá do Sul, SCAR/UDESC, ano 4, vol. 5, p. 11-25, 2008.
GRANERO, Maria Victoria V. Machado. A Aventura do Teatro da Bauhaus. São Paulo, 1995. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 1995.
LABAN, Rudolf. Dança Educativa Moderna. São Paulo: Ícone, 1990.
OIDA, Yoshi. O Ator Invisível. São Paulo: Beca Produções Culturais, 2001.
PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2001.
RENGEL, Lenira. Dicionário Laban. São Paulo: Annablume, 2003.
SCHLEMMER, Oskar. Man and Art Figure. In: GROPIUS, Walter (ed.). The Theater of the Bauhaus. London: Eyre Methuen Ltd., 1961, p. 17-46.
SILVA, Ipojucan Pereira. Mascaramento Espacial: um processo criativo envolvendo a espacialidade corporal do ator. São Paulo, 2015. Tese (Doutorado) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2015.
SILVA, Laís Marques. Escuta-Ação: pistas para a criação do ator em diálogo com o Sistema dos Viewpoints. São Paulo, 2013. Dissertação (Mestrado) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.