La Partitura como Máscara: an experience in spatial masking at the Universidad de Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200026

Keywords:

Masking, Spatiality, Embodiment, Performance

Abstract

As a results of the doctoral research Mascaramento Espacial: um processo criativo envolvendo a espacialidade corporal do ator, the article presents the stages of a creative process carried out at Escuela de Artes Dramáticas de la Universidade de Costa Rica (EAD-UCR), in which the bodily spatiality of the performer serves as a main matrix to construct their performance. The results point to methodological procedures based on the way the ambience bordering a path that comes from the dynamics and qualites of the movements, and subsequently affects both the creation of scenic actions and the organization these actions in physical scores.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ipojucan Pereira Silva, Universidade Anhembi Morumbi (UAM)

Professor de Interpretação no Departamento de Artes Cênicas da Universidade Anhembi Morumbi. Mestre e Doutor em Artes Cênicas pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Ator e diretor, trabalhando com artes cênicas em São Paulo desde 1992, conduz nos últimos anos o Grupo Teatral Isla Madrasta.

References

AMARAL, Ana Maria. O Ator e seus Duplos: máscaras, bonecos e objetos. São Paulo: Ed. SENAC, 2002.

BOGART, Anne. The Viewpoints Book: a practical guide to viewpoints and

composition. New York: Theatre Communications Group, 2005.

ERULI, Brunella. O Ator Desencarnado. Marionete e Vanguarda. Revista Móin-Móin, Jaraguá do Sul, SCAR/UDESC, ano 4, vol. 5, p. 11-25, 2008.

GRANERO, Maria Victoria V. Machado. A Aventura do Teatro da Bauhaus. São Paulo, 1995. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 1995.

LABAN, Rudolf. Dança Educativa Moderna. São Paulo: Ícone, 1990.

OIDA, Yoshi. O Ator Invisível. São Paulo: Beca Produções Culturais, 2001.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2001.

RENGEL, Lenira. Dicionário Laban. São Paulo: Annablume, 2003.

SCHLEMMER, Oskar. Man and Art Figure. In: GROPIUS, Walter (ed.). The Theater of the Bauhaus. London: Eyre Methuen Ltd., 1961, p. 17-46.

SILVA, Ipojucan Pereira. Mascaramento Espacial: um processo criativo envolvendo a espacialidade corporal do ator. São Paulo, 2015. Tese (Doutorado) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2015.

SILVA, Laís Marques. Escuta-Ação: pistas para a criação do ator em diálogo com o Sistema dos Viewpoints. São Paulo, 2013. Dissertação (Mestrado) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2013.

Published

2020-09-24

How to Cite

SILVA, Ipojucan Pereira. La Partitura como Máscara: an experience in spatial masking at the Universidad de Costa Rica. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–25, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200026. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18171. Acesso em: 17 jul. 2024.