The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra
DOI:
https://doi.org/10.5965/14145731023820200010Keywords:
Performance, Feminism, Latin American artists, Territorialities, BodyAbstract
There is a difference between considering performances as occurrences that happen in one place and recognizing them as triggers of territorialities. The purpose of this research was to analyze performative experiences conceived in Cuba, Brazil and Mexico that established feminist debates through the subversion of territorialities given a priori and their power relations. The objective was to blur hierarchical dichotomies between public and private spaces, artist and spectator, scene and political manifesto, individuality and collectivity.
Downloads
References
AAUSTIN, John. How to do things with words. Boston: Harvard University Press, 1962.
BROWN, Wendy Nas ruínas do neoliberalismo, a ascensão da política antidemocrática no Ocidente, trad. Mario Antunes Marino. São Paulo: Ed. Politéia, 2019.
BUTLER, Judith. Gender Trouble, Feminism and the Subversion of Identity. New York: Routledge, 1990.
BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas, notas para uma teoria performativa da assembleia. trad. Fernanda Siqueira Miguens. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
COHEN, Renato. Work in Progress na cena contemporânea, criação, encenação e recepção. São Paulo: Perspectiva, 1998.
COMITÊ INVISÍVEL Aos nossos amigos, crise e insurreição, trad. Edições Antipáticas. São Paulo: n-1 edições, 2015.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é filosofia? trad. Bento Prado Jr e Alberto Allonso Munhoz. São Paulo: Editora 34, 1992.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs, Capitalismo e Esquizofrenia. Volume 1, (trad) Aurelio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 1995.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. “Como criar para si um Corpo sem Órgãos”. In: Mil Platôs. Vol.3. trad. Aurélio Guerra Neto. São Paulo: Editora 34, 1999.
Fabião, Eleonora. Programa Performativo: o corpo-em-experiência. Revista do LUME, núcleo interdisciplinar de pesquisas teatrais da UNICAMP. Número 4, dezembro de 2013.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade III – O cuidado de si. Rio de Janeiro: Graal, 1985.
FOUCAULT, Michel. Hermenêutica do Sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2004
FOUCAULT, Michel. “A escrita de si; O uso dos prazeres e as técnicas de si”. In: Ética, Sexualidade, Política. Col. Ditos e escritos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.
FOUCAULT, Michel. O Governo de si e dos Outros. São Paulo: Martins Fontes, 2010
FOUCAULT, Michel. A Coragem da Verdade. São Paulo: Martins Fontes, 2011
GLUSBERG, Jorge. Linguagem da performance. trad. Renato Cohen. São Paulo: Perspectiva, 2013.
MORALES, Villegas Gladys. Los grupos de Arte Feminista en México. Repositório Digital de la Universidad Veracruzana. Mexico, 2006.
PAIS, Ana. (Org.) Performance na Esfera Publica. Lisboa: Orfeu Negro, 2017.
PHELAN, Peggy. Unmarked, the politics of performance. New York: Routledge, 1993.
SCHNEIDER, Rebecca. Performing Remains, Art and War in Times of Theatrical Reenactment. New York: Routledge, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.