The Bumba-meu-Boi of Parnaiba (PI) in different spaces: the street, the arena and the June lives
DOI:
https://doi.org/10.5965/14145731023820200015Keywords:
Bumba-meu-Boi, Spaces, São João da Parnaíba, Piauí, Popular CultureAbstract
This article identifies the different scenic spaces occupied by the groups of Bumba-meu-Boi from Parnaiba, Piaui. They were hired to perform on the street, in front of the contractor's residence. Twenty years ago, with the creation of São João da Parnaiba, artists directed their activity to prepare the competitive presentation that happens in quadrilhódromo. In 2020, due to the pandemic and the importance of respecting isolation, groups joined digital platforms and created presentations in this new space. It was discussed the views of the artists on these issues and how the space generated an increase in the number of players, a new spatial relationship between artists and the public, and presentations shorter than those that took place on the streets.
Downloads
References
ABRÃO, Calil Felipe Zacarias. O meu boi morreu: o ritual de morte do Bumba Boi “Rei da Boiada”. In: Congresso Internacional de História, 2017, Jataí. Anais do Congresso Internacional de História. Jataí: 2016, p. 01-10.
ANDRADE, Mario de. Danças dramáticas do Brasil. Belo Horizonte: Itatiaia, 1982, tomo 1.
BOTTO, Carlos Penna. Meu exílio no Piauhy. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1931.
CARLOS Pena Boto. In: Verbete biográfico. Rio de Janeiro: FGV, 2020. Disponível em: <http://www.fgv.br/cpdoc/acervo/dicionarios/verbete-biografico/carlos-pena-boto>. Acesso em: 16 jul. 2020.
CARNEIRO, Edison. Bumba-meu-boi é teatro de pobre. Correio da manhã. Rio de Janeiro, 12 nov. 1959.
FERREIRA, Jose do Nascimento (Cafuringa). Entrevista concedida a Weslley Fontenele. Parnaíba, 20. abr. 2017.
FONTENELE, Weslley. Bumba-meu-boi no palco e na festa: Teatro e Cultura Popular no Piauí. [S.l.: s.n., s.d.]. No prelo.
FONTENELE, Weslley. De Mário de Andrade a Edson Carneiro: introdução às aproximações entre teatro e bumba-meu-boi. Sentidos da Cultura – Revista do Núcleo de Pesquisa Culturas e Memórias Amazônicas. Belém: UEPA, v. 6, n. 11, 2019a.
FONTENELE, Weslley. Breve história e etnografia do grupo Novo Fazendinha: o São João Da Parnaíba (PI), seus artistas e bois rivais. Ponto Urbe - Revista do núcleo de antropologia urbana da USP, 25, 2019b.
FONTENELE, Weslley. “Não somos contra os bois estilizados”: tensões e conflitos entre Estado e artistas populares. Móin Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Jaraguá do Sul: SCAR/UDESC, ano 16, v. 22, 2020.
LOUREIRO, João de Jesus Paes. Tradição, tradução, transparências. Somanlu, Manaus, v. 2, p. 117-125, 2002.
Os bois da minha terra. Documentário produzido e dirigido por Joaquim Lopes Saraiva. Parnaíba, 2016.
PARNAÍBA. Prefeitura Municipal. Regulamento do Concurso de Bumba-Meu-Boi de 2017, publicado no Diário Oficial de 24 de maio de 2017. Disponível em: <http://parnaiba.pi.gov.br/phb/?wpdmact=process&did=MTEzNC5ob3RsaW5r>. Acesso em: 20 ago. 2017.
PEDRAZANI, Viviane. No “miolo” da festa: um estudo sobre o bumba-meu-boi do Piauí. Tese (Doutorado em História Social) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2010.
RODRIGUES, João. Entrevista concedida a Weslley Fontenele. Parnaíba, 24. abr. 2017.
SANTOS, Benjamim. Veredas da meia-lua: o boi de São João da Parnaíba. Teresina: Halley, 2019.
SANTOS, Benjamim. O tempo e os bois. O Bembém. Parnaíba, jun. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.