Theater of intensities and teaching work of Ricardo Bartís: acting and conventions

Authors

  • Nicholas Rauschenberg Universidade de Buenos Aires (UBA) - Professor do departamento de Sociologia. Pesquisador do CONICET (Conselho Nacional de Investigaçoes Científicas e Técnicas - Argentina).

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200036

Keywords:

Argentine theater, Ricardo Bartís, Theater of states, Performance, Theatrical convention

Abstract

From a notion of “theater of states”, we propose in this article to present some reflections on the main categories used by the Argentine theater director Ricardo Bartís. How does Bartís re-elaborate Alberto Ure's “theater of states”? How does Bartís articulate in his workshops the director's dramaturgy and the construction of conventions from objects? We will reconstruct the main guidelines of the acting training offered by Bartís. We are also interested in briefly reconstructing the work Argentine Postcards (1988) to understand how some fundamentals of Bartís poetic construction operate in a finished work, emphasizing the construction of conventions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nicholas Rauschenberg, Universidade de Buenos Aires (UBA) - Professor do departamento de Sociologia. Pesquisador do CONICET (Conselho Nacional de Investigaçoes Científicas e Técnicas - Argentina).

Mestrado em Dramaturgia - UNA, Argentina (2019). Doutor em Ciencias Sociais - UBA, argentina (2015). Pesquisador do Instituto Gino Germani (UBA) e do GETEA (Grupo de Estudos do teatro Argentino e Latinoamericano, UBA)

References

BARTÍS, Ricardo. Cancha con niebla. Buenos Aires: Atuel, 2003.

DE MARINIS, Marco. El Nuevo Teatro. 1947-1970. Barcelona: Paidós, 1987.

FUKELMAN, María & DUBATTI, Jorge. Postales argentinas (1988) de Ricardo Bartís: Dramaturgia de dirección, distopía y muerte del país. Stichomythia, n°11-12, p. 89-97, 2011.

MAURO, Karina. La técnica de actuación en Buenos Aires. Elementos para un modelo de análisis de la actuación teatral a partir del caso porteño. Tomo 2. Tesis doctoral, dirigida por Osvaldo Pellettieri, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, 2011.

MENKE, Christoph. La actualidad de la tragedia. Machado Libros, Madrid, 2008.

PELLETTIERI, Osvaldo. El teatro argentino actual (1960-1987). Cuadernos Hispanoame-ricanos, Madrid: Instituto de Cooperación Iberoamericana, n° 459 (septiembre), p.157-166, 1988.

PELLETTIERI, Osvaldo. El sainete y el grotesco criollo. Buenos Aires: Galerna, 2008.

RAUSCHENBERG, Nicholas. La diferencia: entre Beckett y Bartís. Urdimento, Florianópolis, v. 2, n. 23, p. 149-159, 2014

RAUSCHENBERG, Nicholas. Cinco fragmentos sobre o teatro de pós-ditadura de Eduardo ‘Tato’ Pavlovsky. Da crítica ao realismo a um realismo crítico. Rev. Itinerários, Araraquara, n. 41, vol. 2 (jul/dez), pp. 235-258, 2015.

TURNER, Victor. O processo ritual. Estrutura e antiestrutura. Petrópolis: Ed. Vozes, 1974.

TURNER, Victor. Do liminal ao liminoide: em brincadeira, fluxo e ritual. Um ensaio de simbologia comparativa. Revista Mediações, Londrina, vol. 17, n°2, pp. 214-257, 2012.

Published

2020-09-24

How to Cite

RAUSCHENBERG, Nicholas. Theater of intensities and teaching work of Ricardo Bartís: acting and conventions. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–28, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200036. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/16919. Acesso em: 21 nov. 2024.